Aviseringar
Rensa alla

Större fot genom placebo?


Ämnesstartare

Kom att tänka på en sak nu.

Om vi säger att en person har två olika storlekar på sina fötter. T.ex att den ena är stlk 38 och den andra stlk 39, kan man genom placebo-effekten göra så att den kortare foten växer ut till stlk 39?

Nu handlar iof placebo-effekten om läkemedel för att hjälpa en att tillfriskna. Men det kanske funkar fysiskt också?

Om inte, vad är det som gör att en kortare fot blir längre?
Finns det någon vetenskaplig förklaring?

Jag är seriöst intresserad nu om ni inte tror det 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

lol dåligt av mig att tänka bandet [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte det är möjligt faktiskt

använd sula i andra skon istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har också olika storlekar. Allt man har två av är oftast inte i samma storlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm. Placebo är väl mental eller psykisk effekt. Nu frågar du efter något mer fysiskt...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

använd sula i andra skon istället

Harpyja:

Jag har också olika storlekar. Allt man har två av är oftast inte i samma storlek.

haha inte det jag snackar om nu!

vill ha svar från vetenskaps-UM'arna ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

vill ha svar från vetenskaps-UM'arna ^^

...pfff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ibland händer det att folk hittar på saker bara för att dom är så övertygade om att det skulle kunna vara sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Hm. Placebo är väl mental eller psykisk effekt. Nu frågar du efter något mer fysiskt...?

yesbox

"Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer." (wiki)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Placebo kan påverka fysiskt, men jag tror inte det kan påverka riktigt på den nivån att din fot börjar växa.

Men iofs, folk som kan gå efter 20 år i rullstol bara för att en gubbe tar på deras panna och babblar lite om jesus, vad är det om inte placebo?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

Men iofs, folk som kan gå efter 20 år i rullstol bara för att en gubbe tar på deras panna och babblar lite om jesus, vad är det om inte placebo?

Musklerna i benen är efter dessa 20år enormt svaga så de skulle inte klara av det om de inte tillfrisknade snabbt? [confused] så om d ekan gå då är det ett mirakel, hur kan placebo göra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

"Placebo har påvisad effekt för flera skilda fysiologiska processer."

Men då är det väl mer processer och nivåer av kemikalier i kroppen som ändrats. Finns ingen naturlig process i kroppen som skulle få en kroppsdel att bara växa lite extra...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Musklerna i benen är efter dessa 20år enormt svaga så de skulle inte klara av det om de inte tillfrisknade snabbt?

Det är iofs sant. Jag vet inte, men jag tror mer på placebo än mirakel iaf. Dessutom visar det sig att många av de som blir friska blir lika sjuka sen igen. Om gud gjorde ett mirakel skulle han ju inte göra dom handikappade på nytt 🙁

Myksa:

en då är det väl mer processer och nivåer av kemikalier i kroppen som ändrats.

Precis. Jag tror aldrig man sett en placeboeffekt som kan göra något så storslaget som att få en kroppsdel att växa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

where to start..? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det var så jag fick min megapeniz.


   
SvaraCitera