Aviseringar
Rensa alla

Stötar av laptop


Ämnesstartare

Jag har sedan några dagar fått små stötar av min laptop. De kommer från vänstra sidan, alltså inte där batterisladden sitter. Jag märkte det när jag drog handen mot fläkten, stötarna kommer inte från fläkten utan längre ner. Känns läskigt i handen efter man fått dem, men som sagt får jag dem bara om jag drar handen mot sidan av den, just nu iallafall. Har haft problem med fläkten väldig länge, låtit som fan, överhettas snabbt osv, men den har klarat sig länge ändå. Har ingen aning om datorn är jordad eller inte. Börjar bli orolig att jag ska få en dödlig stöt eller nåt.


   
Citera
Ämnesstartare

Det känns förövrigt som jag får småstötar bara när jag skriver på tangentbordet också.


   
SvaraCitera
Mario

Det är inget farligt. Nätadaptern som ligger utanför datorn har redan dragit ner spänningen till ca 12-20 volt likspänning, vilket är helt ofarligt. Datorer arbetar internt med 12, 5 och 3 volt likspänning. Det är värre om du skulle få stötar från adaptern.

Min gissning är att fläkten ligger emot någonting och skapar en statisk laddning (ungefär som om du gnuggar en ballong mot håret). Eller så är det något som gått sönder och ligger emot chassit. Det går inte att svara på utan att undersöka datorn och helst plocka isär den. Oavsett vilket så är det helt ofarligt.

Elektronik är däremot känsligt för den sortens stötar. Bli inte förvånad om datorn går sönder efter en sådan stöt. Det kan vara värt att säkerhetskopiera allt viktigt (du kan till exempel använda Dropbox eller andra liknande webbtjänster). Det borde inte vara hårddisken som går sönder, men man vet ju aldrig.

Vill du att datorn ska hålla bör du ta den till en reparatör. Är det mindre än tre år sedan du köpte den kan du höra av dig till butiken eller direkt till tillverkaren för då kan det ingå i garantin.


   
SvaraCitera