Aviseringar
Rensa alla

Stop Online Piracy Act (SOPA) kan stänga ner dagens internet!


Ämnesstartare

Jag antar att jag inte är den enda som reagerar över detta! [mad]

Enkelt förklarat ska folk och företag som äger upphovsrätten tvinga sajter att sluta med allt som bryter mot upphovsrätten. Det går in i olika led, allt från ekonomiska transaktioner via Paypal, till reklamintäkter kan stoppas. Detta ska inte bara gälla för sajter som Piratebay och liknande där det ändå är lätt att hitta upphovsrättsskyddat material, utan om du som bloggare får en kommentar som länkar till upphovsrättsskyddat material kan du i teorin tvingas stänga ner hela sajten. Det är på den nivån det ligger.

Givetvis innebär det här inte så mycket för skivbolag och liknande som försöker skydda sina inkomster som det kommer att betyda för det internet vi känner idag. Videos på Youtube, roliga länkar via Facebook och så vidare är det som kommer att drabbas först, särskilt eftersom sajtägare står som ansvariga för vad som finns postat på deras sajter.

I samma veva ska internetleverantörer tvingas använda sig av svartlistning av vissa sajter eftersom upphovsrättsinnehavare kan anse att vissa sajter bryter mot lagen. Samtidigt lyfter förespråkare för lagförslaget fram Kina och Iran som exempel på att Internet visst fungerar med censur, vilket visar på absurditeten i det hela.

Företag som stödjer lagen:

* Motion Picture Association of America
* the Recording Industry Association of America
* Macmillan Publishers
* Netflix
* Viacom
* Adobe
* Apple
* Autodesk
* AVEVA
* AVG
* Bentley Systems
* CA
* Cadence Design Systems
* CNC Software – Mastercam
* Compuware
* Corel
* Dassault Systèmes SolidWorks Corporation
* Dell
* Intel
* Intuit
* Kaspersky
* McAfee
* Microsoft
* Minitab
* Progress Software
* PTC
* Quark
* Quest
* Rosetta Stone
* Siemens PLM Software, Inc.
* Sybase
* Symantec
* TechSmith
* The MathWorks
* Nike
* L'Oréal
* NBCUniversal
* Pfizer
* Ford Motor Company
* Revlon
* NBA

Företag som inte stödjer lagen. Man får vara glad att vi har företag som Google och Facebook i den här listan.

* Google
* Yahoo!
* Facebook
* Twitter
* Reddit
* AOL
* LinkedIn
* eBay
* Mozilla Corporation
* Wikimedia Foundation
* the Brookings Institution
* Reporters Without Borders
* the Electronic Frontier Foundation
* Human Rights Watch
* Tumblr
* Mozilla
* Reddit
* Techdirt

Wikipedia hotar att stänga ner sig självt temporärt för att protestera mot lagen. Länk

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.42...ritik-mot-sopa
http://www.idg.se/2.1085/1.417516/us...ar-hard-kritik

Vill tacka SweClockers för att detta fanns på deras hemsida och jag har tagit en stor del av deras information.


   
Citera

UM tyckte inte det var så intressant senast jag hörde mig för.


   
SvaraCitera

Vet, är helt sjukt.


   
SvaraCitera

Jävla sopor ( [bigsmile] )

Nej men fyfan det är klart att frihet att publicera material och spridandet av kultur osv är ett hot mot det högst älskade kommersiella intressena men detta är väl iaf en enbart amerikansk lag eller? I sånt fall borde vi ju fortfarande behålla våra rättigheter? Piratebay borde ju inte kunna stängas ner? Tråkigt hursomhelst.


   
SvaraCitera