Aviseringar
Rensa alla

Stoppa anorexia


Ämnesstartare

En väldigt nära vän till mig har en syster som de nyss upptäckt har anorexia. Eftersom att vi står varandra så nära så blir jag också orolig. Finns det någon där ute som har haft anorexia och vet hur det känns och hur man kommer över det?
Den här tjejen går i en klass där alla är väldigt smala, utom min väns syster eftersom att hon är normal stor. Dock tycker hon att hon är tjock. Lärarna i skolan började märka av att hon blev smalare, jag märkte det och hennes familj märkte det. Hur kan jag som vän hjälpa henne komma över sin ätstörning? Tacksam för svar!


   
Citera

Psykologhjälp är väl det enda.


   
SvaraCitera

Har man alltså konstaterat att det är anorexia hon har? Isåfall behöver hon ju såklart vård i första hand.

I slutet av april föreläste en kille som varit svårt sjuk i anorexia för oss. Hans bästa tips till närstående var att man ska se till att kontrollera och ifrågasätta HELA tiden. Hon kommer ljuga, säga att hon ätit i skolan/ hos kompisar osv. Men det viktiga är att alltid fortsätta fråga och "avslöja" personen i fråga. Ha ett extra öga på henne efter maten så att hon inte stoppar fingrarna i halsen. Man måste helt enkelt se till att den "sjuka halvan" av personen inte kan ta överhanden.


   
SvaraCitera

isola:

Psykologhjälp är väl det enda.

lolololololololololololololololololololol


   
SvaraCitera

ätstörda människor som tror att de har kontroll och kan sluta när de vill - ja eller hur.


   
SvaraCitera

mopsen:

lolololololololololololololololololololol

Tror nog att du vet det [no-no]


   
SvaraCitera

ni stoppar anorexia genom att säga "STOPP!"


   
SvaraCitera
Sonya

du kan inte göra så mycket, har varit i samma situation [sad]


   
SvaraCitera

Du kan och ska inte göra henne frisk. Det är inte ditt jobb, och när vänner och anhöriga försöker "hjälpa" personer med anorexia blir det oftast bara fel. Det du ska göra är att finnas där för HENNE, och försöka att inte lägga fokus på det ätstörda i henne. Tänk dig att ätstörningen hon insjuknat i är ett virus som sakta infekterar mer och mer av henne. Enda sättet för henne att bli frisk är att de delar som hittills inte blivit smittade kämpar emot så mycket de kan. Alltså: stärk det friska i henne. Försök få med henne på friska aktiviteter, uppskatta henne för hennes personlighet osv.


   
SvaraCitera

säger som annoyed det ända du kan göra är att finnas där, du kan inte bota henne utan det är bara hon som kan göra det valet. Låt henne vewta att du finns där om hon vill prata eller bara hitta på något kul, behandla henne inte som sjuk för det blir bara värre och får en att känna sig ännu mer idiotisk och missanpassad..


   
SvaraCitera

om jag hade haft anorexia och haft en yngre syster hade jag inte velat att hennes kompisar skulle blanda sig i min sjukdom...


   
SvaraCitera