Aviseringar
Rensa alla

Stora ekonomiska skillnader


Ämnesstartare

Vad tycker ni om att vissa (t.ex.) kändisar är JÄTTErika - typ så rika att de klarar sig på sina pengar livet ut - samtidigt som vissa inte har mat/pengar för dagen typ hela sina liv?

& jag vet att kändisarna "förtjänar" det de har (alltså att de jobbar för sina pengar) men tråden handlar inte om det. Handlar mer om att det inte behöver vara så eländigt som det är, om alla hjälps åt lite.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag anser att om man har förmågan att bli framgångsrik och utnyttjar den chansen så förtjänar man att få det man får. Sen ska ingen vara fattig men om man har rena kläder, mat för dagen, har ett hem och får utbildning så ska man fan inte klaga.


   
SvaraCitera
mynona

Visst kan kändisar sägas "förtjäna" sina pengar, men lönerna de får är ibland så överdrivet löjeväckande höga att de borde förbjudas. 


   
SvaraCitera
Kudhos

miss2015: "Sånt är livet"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: men lönerna de får är ibland så överdrivet löjeväckande höga att de borde förbjudas.

förståelig tanke/känsla


   
SvaraCitera
mynona

miss2015:

förståelig tanke/känsla

Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

miss2015: Dåligt/orättvist

Ofta är det så. Kim Kardashian föddes i en viss familj, har bra utseende och gjorde ett sextape, därför är hon nästan oändligt rik. Vissa andra får slita som djur hela livet utan att få ett öre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Z0dd: Vissa andra får slita som djur hela livet utan att få ett öre.

ja, sjukt:/


   
SvaraCitera

Att man kan bli så enormt rik är dumt egentligen. Många idrottare inom framförallt fotboll, tennis och golf blir ju otroligt rika. Sen kan man ju tycka att utbildning borde löna sig betydligt mer än idag. Snittlönen för bussförare är inte många papp efter lärarlönerna... Men antar att tråden är mer om de extremt rika, och där tror jag många kan instämma med både Zodd och mynona


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissa är väl så rika att de hade klarat sig 10000 liv inte bara sitt eget


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Sjukt.

Dvs dåligt/orättvist


   
SvaraCitera

Det är absolut orättvist.
Och jag anser att de ekonomiska prioriteringarna är helt åt helvete. Istället för att personer inom sport tjänar utlösa summor, likaså kändisar... Människor som jobbar med människor, jobbar med att hjälpa människor, borde däremot få högre summa. Men jag anser att de som ska prioriteras i pengafrågan är dom som verkligen behöver de mest, där människor inte ens har mat för dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

crazy 


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är viktigt att det finns just den moroten och möjligheten till enorm framgång, då den kan motivera många personer. Dessutom får man ju också (oftast) mycket pengar på grund av hårt arbete. Självklart finns undantag och situationen är annorlunda i andra länder, men jag skulle vilja påstå att sveriges system är balanserat och bra i dagsläget. 
Kändisar kanske inte gör mycket "egentligt" arbete, men å andra sidan är det helt upp till oss konsumenter hur mycket de kan tjäna, så jag ser inget fel i det. Om något så är jag däremot emot att man kan ärva en förmögenhet och slippa jobba på grund av det, utan jag anser att man trots allt ska behöva kämpa för pengarna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart man ska få pengar om man arbetar hårt. Men visa får ju överdrivet hög lön för ingenting tex manliga fotbollsspelare


   
SvaraCitera