Aviseringar
Rensa alla

Stora invandringstråden


Ämnesstartare

daisy:

fel

Nej

daisy:

fel, och ingen anledning alls? inte ens humänitära anledningar? Oj, här var man kall [rolleyes]

Vad tjänar jag på att i framtiden betala Somaliernas somaliebidrag till råga på en stagnerande välfärd när detta kan undvikas väldigt enkelt genom att helt enkelt skita i att ta in dom över huvudtaget?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Nej

Jo.

Sming:

Vad tjänar jag på att i framtiden betala Somaliernas somaliebidrag till råga på en stagnerande välfärd när detta kan undvikas väldigt enkelt genom att helt enkelt skita i att ta in dom över huvudtaget?

Vänta, Va? Vad är "Somaliebidrag" [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Jo.

Nej.

daisy:

Vänta, Va? Vad är "Somaliebidrag" [shake]

Somaliebidrag är något som somalierna får när dom kommer till sverige för att leva på våran välfärd [bigsmile]


   
SvaraCitera

Mr Brightside:

Nästan ingen invandring

+/-

Mr Brightside:

Ingen invandring


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Nej.

Jo.

Sming:

Somaliebidrag är något som somalierna får när dom kommer till sverige för att leva på våran välfärd

När svenskar får bidrag så heter det svennebidrag då?
För att svara, Somalierna bidrar också till välfärden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Nästan ingen invandring (Du röstade på detta alternativ)

Iaf mycket mindre än idag. Det funkar inte att ta in ännu fler när vi varken har jobb eller bostäder till alla som redan bor här.


   
SvaraCitera
svett

daisy:

För att svara, Somalierna bidrar också till välfärden.

Ja visst, hela 1% av dem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svett:

Ja visst, hela 1% av dem!

Källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

en liten uppskattning är att vi sedan 80-talet fått in 1.2 miljoner invandrare. det är groteskt.

Jag Svergie hade ej varit vad de är nu utan invandringen I alla fall de länder de har utvandrat ifrån får ofta brain-drain där de flesta smarta och utbildade flyr, eftersom de andra inte riktigt klarar av det mycket beroende på den politik EU driver. EU kräver nu I många fall att man söker asyl i sitt hemland, de vill alltså att flyktingarna ska ha papper från den regering som kanske förföljer dom.

Det är varken humant eller solidariskt, när moderaterna går ut och säger att man ska satsa pengarna på flyktingarna där de bor I sina flyktingläger I diverse kaosartade länder. Sossarna är ju inte heller så mycket för invandring, det var ju vi liberaler som gjorde det möjligt för papperslösa barn att till exempel gå I skolan. Dessa människor bor alltså helt utanför de Svenska samhället i princip, för att alternativet vore så mycket värre. Om man tror på människors lika värde, ja då borde man I vilket fall inte förfölja dom när de behöver sjukvård eller vill utbilda sig.

Det finns sedan heller ingen anledning att tro att det är bättre om vi är få I ett land när tiderna är sämre. Människor tar inte jobb, vi skapar jobb. Vi hade samma diskussion när kvinnor i väst skulle in på arbetsmarknaden nån gång på 1950-talet. Många konservativa menade att jobben helt enkelt inte skulle räcka till. Kvinnorna satte fart på Sverige, utan kvinnor och invandrare hade den svenska ekonomin inte växt. Om vi främst värnade om effektivitet skulle diskussionen om fri rörlighet inte se annorlunda ut än den om fri handel. Vi måste bekämpa hindren, sudda ut nationsgränserna och se en större värld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

utan kvinnor och invandrare hade den svenska ekonomin inte växt.

FInns nog en gr'ns f;r hur m[nga man kan ta in innan ekonomin tar stryk ist'llet f;r att v'xa. Jag skulle tro att vi g[tt ;ver den gr'nsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Så svara på undersökningen och motivera gärna din röst. [smile]

Jag tycker att frågan är fel ställd, men i grund och botten så är jag för fri invandring. Men vid brist på plats så bör flyktingar ha prioritet. Flyktingar från krig, diktatur, förtryck osv. bör alltid ha rätt till asyl helt oavsett situationen (man ska inte personligen behöva löpa risk att hamna i fängelse, bli förtryckt eller dö). Andra invandrare har inte den rätten enligt mig, men de bör ändå få flytta till ett land om möjligheterna finns.

Men det som verkligen behövs i invandringspolitiken är lite jävla planekonomi. Jag tycker att en central myndighet ska besluta vart invandrare ska hamna och varken kommunerna (ex. Vellinge) eller invandrarna själva ska ha någonting att säga om den saken.

Staten skall alltså placera invandrarna på den plats som lämpar sig bäst. Viss hänsyn ska tas till vart de har släktingar, så att man t.ex. kan placera en invandrare som har släktingar i t.ex. Eskilstuna i säg Linköping eller Uppsala men inte i Umeå. Dessutom ska staten se till så att invandrarens grundläggande behov blir tillgodosedda, dvs. sådant som en bostad, svenskundervisning och ett arbete - oavsett om arbetet är direkt lönsamt eller inte (så tycker jag också att det ska fungera för svenskar).

Sedan är man förstås fri att flytta vart man vill i Sverige när man har möjlighet till det, men jag kan inte se att det är någon rättighet att hamna i samma stad där man har släkt, utan invandrare ska placeras där det finns bäst förutsättningar för dem och där det finns resurser. Och återigen, kommunerna ska inte kunna säga nej. Således kommer invandrare att spridas ut över landet, alla kommer inte hamna i Tensta, Rosengård, Angered eller Södertälje utan även i Danderyd, Vellinge, Bjurträsk och Töreboda.

Ingen löper heller någon risk att hamna utanför då alla människor (som sagt, även svenskar) har rätt till arbete, bostad och grundläggande utbildning. Det här känns som det klart vettigaste förhållningssättet, ett effektivt samhälle måste planeras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Jag Svergie hade ej varit vad de är nu utan invandringen I alla fall de länder de har utvandrat ifrån får ofta brain-drain där de flesta smarta och utbildade flyr

Okej, jag kanske skulle väl ha nämt att drygt 500 000 - 600 000 av dessa har tillkommit under 2000-talet, och det har varit folk som inte kommit ifrån länder som varit före oss, och det har inte varit någon brain-drain, det har varit kurder, perser, irakier, somalier,syraner och vad mer det nu kan finnas i Mellanöstern, det är väl skillnad om en välutbildade öststatare och juggar som det kom under 90-talet, men vem fan vill ha Fundamentalt religiösa analfabeter ifrån Mellanöstern?

Mr Brightside:

Om man tror på människors lika värde, ja då borde man I vilket fall inte förfölja dom när de behöver sjukvård eller vill utbilda sig.

Jag tror på att varje människa har ett lika värde. men jag ser inte hur det kan vara jämlikt att jag i framtiden betalar en del av deras nota till priset av en stagnerande välfärd där mina barn i framtiden kan komma att studera i undermåliga skolor och få en sämre sjukvård.

Mr Brightside:

Det finns sedan heller ingen anledning att tro att det är bättre om vi är få I ett land när tiderna är sämre. Människor tar inte jobb, vi skapar jobb.

Men vad händer när dessa blir gamla då, måste inte vi ta hand om dom med då? och för att inte tala om när somalierna och irakierna kommer hit med sina ungar, praktiskt taget i släptåg 6-8 styckna, och det kommer ju att sluka mer personal och att vi bygger ut skolorna i framtiden.
Varför ska vi inte göra som exempelvis Finland att vi möter krisen istället för att skjuta fram den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Friinvandring som mål (Du röstade på detta alternativ)

Alla skall få en chans till ett bra liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Brightside:

Som det är nu ungefär (Du röstade på detta alternativ)

Röstade fel... tycker snarare att vi borde släppa in så många det går, tills bristningsgränsen.

Sming:

jag vill helt enkelt ha stopp på invandringen för att det kostar för mycket och svensken tjänar ingenting på det.

[tired]

Så pengar är mer värda än människoliv?

Sluta tänka så judiskt, kapitalistsvin...

Dessutom har andra kulturer berikat sverige med massa bra saker, tex kebab, dogge dogelito, markolio, marijuana, bra musik, zlatan, pizza osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

[tired]

Så pengar är mer värda än människoliv?

Sluta tänka så judiskt, kapitalistsvin...

Dessutom har andra kulturer berikat sverige med massa bra saker, tex kebab, dogge dogelito, markolio, marijuana, bra musik, zlatan, pizza osv...

Kalla mig kapitalistsvin bäst du vill din lilla Muhammedkramare där, men faktum är att jag värnar min röda fana och mitt folk högt, högre än somalier och andra som inte vill integrera sig.

Dessutom har Invandrarna berikat vårat ordförråd, exempelvis så hade vi inget begrepp för när en massa apor lurkade i buskarna och bestämde sig för att göra en organiserad våldtäkt på svenska flickor, så det fick helt enkelt bli Gruppvåldtäkt [bigcheers]


   
SvaraCitera