Aviseringar
Rensa alla

Stora läxhjälpstråden


time
 time
Ämnesstartare

Tja finisar! Hoppas ni har en superb måndagskväll. 

Eftersom jag inte kan sluta babbla om vad som händer i mitt liv är ni kanske medvetna om att jag pluggar till lärare, något jag tycker är sjukt kul och inspirerande. Sedan jag började utbildningen har jag märkt att några bett om hjälp/blivit påtvingade hjälp av mig med olika läxor, och eftersom vi är en stor samling smarta och trevliga människor tänkte jag att det vore kul om vi kunde göra en samlingstråd för läxhjälp, där alla som vill kan vara mentorer. Till exempel är jag bra på svenska, engelska och historia, men någon som Dazed är kanske ännu bättre på historia - och Zymba är jättebra på politik, och någon annan är kanske ett supermattesnille?

Så, jag gör en liten intressekoll för mentorer nu, om ni vill vara med - och när någon har en läxfråga så kan de kolla listan i trådstarten på vem som är bra på vad, och citera dem. 

goteborg-kortedala-bibliotek-laxhjalp--1


Time: Svenska, engelska, historia, ryska
Dazed: Historia, samhällskunskap


   
Citera
reben

´hallå anderslkpg e väl kingen på matematiken


   
SvaraCitera

Time: Svenska, engelska, historia, ryska
(en periodande) Dazed: Historia, samhällskunskap


   
SvaraCitera

Perfa med ena tråd. 
Jag ska skriva en uppsats imorgon om HIV/Aids och en av frågorna jag ska ha svaret på är hur det påverkar samhället utav sjukdomen. Och ja, mitt svar var folk dör men lite mer än så är det antar jag så i nead help!  


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
Perfa med ena tråd. 
Jag ska skriva en uppsats imorgon om HIV/Aids och en av frågorna jag ska ha svaret på är hur det påverkar samhället utav sjukdomen. Och ja, mitt svar var folk dör men lite mer än så är det antar jag så i nead help!  

Du skulle kunna beskriva hur det drabbat de värst drabbade länderna ekonomiskt till exempel, när man dels måste lägga resurser på att hantera sjukdomen men också hur förlusten av arbetsföra människor s.k. human kapital.
Ta kanske också upp kulturella saker så som om aidsepidemin på 1980-talet påverkade skildringar av sex i populärkultur, hur det byggs in homofobiska tankar osv.


   
SvaraCitera

vad är nukleol och perioxsom? Bilogi men
asso vad gör dem i cellen


   
SvaraCitera

Jaså, du kunde inte få nog alltså.. 


   
SvaraCitera

dazed: Dazed: Historia, samhällskunskap

Varför? 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Varför? 

Jag tycker att jag besitter om inte mest så definitivt bland de mest kunskap i det förstnämnda ämnet här, sedan känner jag mig inte helt tappad på samhällskunskap heller, även om jag inte har lika mycket akademiska poäng där så borde det hålla en hyfsad läxhjälpsnivå.


   
SvaraCitera

dazed:

Jag tycker att jag besitter om inte mest så definitivt bland de mest kunskap i det förstnämnda ämnet här, sedan känner jag mig inte helt tappad på samhällskunskap heller, även om jag inte har lika mycket akademiska poäng där så borde det hålla en hyfsad läxhjälpsnivå.

Kan du verkligen hålla dig på en lärarmässig nivå vad gäller objektivitet, dvs att presentera fakta för de som behöver hjälp utan att blanda in egna åsikter? 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Kan du verkligen hålla dig på en lärarmässig nivå vad gäller objektivitet, dvs att presentera fakta för de som behöver hjälp utan att blanda in egna åsikter? 

Ja, jag ämnar inte ägna mig åt historiebruk för politisk vinning på något slags högstadie-gymnasieuppsatsnivå. Men om jag skulle förespråka exempelvis ett historiematerialistiskt perspektiv någon gång (vilket kan vara på sin plats även på betydligt högre nivå) så skulle jag  förstås redovisa det efter som det vore hjälpsamt.


   
SvaraCitera

dazed:

Ja, jag ämnar inte ägna mig åt historiebruk för politisk vinning på något slags högstadie-gymnasieuppsatsnivå. Men om jag skulle förespråka exempelvis ett historiematerialistiskt perspektiv någon gång (vilket kan vara på sin plats även på betydligt högre nivå) så skulle jag  förstås redovisa det efter som det vore hjälpsamt.

Okej. Det låter bra.


   
SvaraCitera

dazed:

Vad har du läst förresten?  Glad


   
SvaraCitera

NiklasW:

Vad har du läst förresten?  Glad

På universitetet?
Introduktionskurs i historia (historia, idéhistoria, ekonomisk historia) , historia B, ekonomisk historia B och statskunskap A.


   
SvaraCitera
mynona

Kanske ska bevaka tråden så jag får hjälp när jag behöver kunna något matematiskt eller får dataproblem


   
SvaraCitera