Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden för pluggtips!


time
 time
Ämnesstartare

Är jag körd


   
SvaraCitera

dazed: Brukar dela upp mina dagar i något slags arbetsdagstänk också, typ:

vad har du för upplägg när de kommer till tenta?


   
SvaraCitera

time:

Det låter finemang.

Idag och imorgon hade/har jag seminarium men imorgon kan jag nog stanna kvar efter lektionen för att plugga. På onsdag och torsdag är jag förvisso "ledig" men då blir det råplugg. Eftersom jag dock har en professor som ÄLSKAR att lägga på arbetsbörda har jag, förutom två kursböcker som måste läsas, också två uppgifter att lämna in (en två sidor lång avhandling om Hans och Greta, och en sida om Tove Jansson, som kräver obskyr referenslitteratur jag inte är helt hundra på var jag hittar). Det hela börjar kännas lite oöverkomligt. När ska jag ha tid att äta egentligen?

time:
Ja, och på fredag är det alltså tenta klockan 13. Och jag har alltså inte läst kurslitteraturen än. 

Ja alltså dessa "ledigheter" betyder ju i regel att man skall läsa något i längd med gamla testamentet i timmen och därför inte har något schemalagt.
Har ni fått en tidigare tenta att titta på? Det skall ni nämligen kunna få från institutionen och där kan du ju se vad tonvikten läggs på och då kunna läsa smart och filtrera bort vad som inte behövs. Ibland kan man ju komma undan med wikiartikeln på vissa små sidospår, kanske inte på dina PM men när det gäller tentaplugg.


   
SvaraCitera

time:
Är jag körd

Bara att kriga tror jag, känslan av att nu får jag hoppa av och tigga jobb på Lidl är bara standard ju, sen brukar det gå bättre än man tror.

Anura:

vad har du för upplägg när de kommer till tenta?

Läs det jag skrev till Time, det är olika också beroende på hur trygg jag känner mig i tentan, jag har ju i regel inte så många tentor som många andra men menar du hemtentor eller salstentor?


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

dazed: Har ni fått en tidigare tenta att titta på? Det skall ni nämligen kunna få från institutionen och där kan du ju se vad tonvikten läggs på och då kunna läsa smart och filtrera bort vad som inte behövs. Ibland kan man ju komma undan med wikiartikeln på vissa små sidospår, kanske inte på dina PM men när det gäller tentaplugg.

Det är en salstenta. Gråter

Vi HAR fått kika på gamla tentor, däremot sade vår lärare att vi inte fick behålla dem eller fotografera dem (det går helt emot lärarens skyldigheter och våra rättigheter så jag vet inte riktigt vad hon sysslar med, däremot lyckades en av mina kursare under tiden professorn raljerade om att om vi fotograferar så bryter vi hennes förtroende faktiskt fotografera tentan, så vi har den), och så har en annan kursare en kompis som tidigare gått kursen delat med sig av sin. 

Tror det som gäller är att bara kunna vartenda begrepp i böckerna vi har läst. Som jag då inte riktigt läst, alltså.


   
SvaraCitera

dazed: eller salstentor?

salstentor, de ofta det vi har


   
SvaraCitera

time:

Det är en salstenta. Gråter

Vi HAR fått kika på gamla tentor, däremot sade vår lärare att vi inte fick behålla dem eller fotografera dem (det går helt emot lärarens skyldigheter och våra rättigheter så jag vet inte riktigt vad hon sysslar med, däremot lyckades en av mina kursare under tiden professorn raljerade om att om vi fotograferar så bryter vi hennes förtroende faktiskt fotografera tentan, så vi har den), och så har en annan kursare en kompis som tidigare gått kursen delat med sig av sin. 

Tror det som gäller är att bara kunna vartenda begrepp i böckerna vi har läst. Som jag då inte riktigt läst, alltså.

Just det nu kommer jag ihåg att vi har pratat om det här. Och också nu vill jag poängtera att det är åt helvete. Men som sagt se vad som är viktigast och fokusera på det. Vilka nivåer är uppsatta för Väl Godkänt och Godkänt?


   
SvaraCitera

Anura:

salstentor, de ofta det vi har

Försöka skapa sig en bild av vad som är viktigt sen är det bara att sätta sig ner och plugga in texterna, anteckna, samtala med kursare om saker man inte begriper, göra egna register om studielitteraturen skulle råka vara efterbliven.


   
SvaraCitera

dazed: Försöka skapa sig en bild av vad som är viktigt sen är det bara att sätta sig ner och plugga in texterna, anteckna, samtala med kursare om saker man inte begriper, göra egna register om studielitteraturen skulle råka vara efterbliven.

Tack! 🙂 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

dazed:

Just det nu kommer jag ihåg att vi har pratat om det här. Och också nu vill jag poängtera att det är åt helvete. Men som sagt se vad som är viktigast och fokusera på det. Vilka nivåer är uppsatta för Väl Godkänt och Godkänt?

Det har hon inte sagt. Ledsen


   
SvaraCitera

time:

Det har hon inte sagt. Ledsen

Så är hon sämst.


   
SvaraCitera

började för tre timmar sen att förbereda min muntliga presentation jag ska hålla kl 10:00
har inga tips att ge mer än att sjuklig stress brukar funka för mig Gråter + plugga i pyjamas


   
SvaraCitera
Gifted

Ett par filer med tips finns här:
Generell studieteknik
Studieteknik för matematik


   
SvaraCitera
höna

Ska blrja plugga inför omtentan på måndag tänkte jag


   
SvaraCitera

va ska ja plugga


   
SvaraCitera