Aviseringar
Rensa alla

Stort dilemma


Ämnesstartare

Tja! För några veckor sedan träffade jag en underbar tjej när jag var på en liten fest. Vi började snacka och bestämde oss för att träffas igen. Efter 3 däjter så sa hon att hon ville träffas och prata om något. Hon berättade då att hon hade en leversjukdom, hennes immunförsvar "accepterar" tydligen inte hennes njurar. Hon går på medicin för att dels hejda förloppet och för att slippa ha ont. Men det är inte säkert att hon ens blir över 25. Hon är nu 19 och jag 18. Jag känner verkligen att det här är flickan som jag vill leva resten av mitt liv med. Så vad gör man i ett sånt här läge? Ska jag säga att jag inte vill ha en relation med henne pga hennes tillstånd eller ska jag vara med henne till "slutet"? Snälla, jag behöver verkligen råd.


   
Citera
Ämnesetiketter

JacobK:

Ska jag säga att jag inte vill ha en relation med henne pga hennes tillstånd eller ska jag vara med henne till "slutet"? Snälla, jag behöver verkligen råd.

Det kan bara du bestämma.
Älska och förlora eller inte älska alls... osv.

Vad är det för sjukdom? Kan hon överleva om hon får njurtransplantation?


   
SvaraCitera

Lev i nuet. Hon kanske blir 60, det vet du inte. Ni kanske blir tillsammans och har en underbar tid, men att det tar slut innan hon gör det.

Lev inte i framtiden och i vad som kan komma skall, lev idag.

Om du blir påkörd av en bil och dör om ett år, hade du inte önskat att du inte brytt dig om vad som skulle kunna hända om fem?

Oroar du dig för alla "om" i livet, kommer du aldrig leva till dess fulla potential och då kan du nästan lika bra lägga dig ner och dö.


   
SvaraCitera

Du kommer nog få en underbar tid om du är med henne de åren. Men ett helvete när hon försvinner. Men, är det värt att leva fattig ett tag för att vara kung för en dag? Då tycker jag du ska köra på [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Vad är det för sjukdom? Kan hon överleva om hon får njurtransplantation?

Jag vet faktiskt inte. Jag ska fråga henne om det, jag vill ju veta mer!


   
SvaraCitera

JacobK:

Jag vet faktiskt inte. Jag ska fråga henne om det, jag vill ju veta mer!

Gör så. Hon kanske bara varnade dig för att du inte skulle få för höga förhoppningar.

Men om immunförsvaret stöter bort njurarna borde man väl antingen kunna byta ut benmärgen eller njurarna? //läkarN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Men om immunförsvaret stöter bort njurarna borde man väl antingen kunna byta ut benmärgen eller njurarna? //läkarN

Jo det borde man faktiskt kunna göra. Men hon vill tydligen inte hålla på att genomgå massa operationer och långa behandlingar.


   
SvaraCitera

JacobK:

Men hon vill tydligen inte hålla på att genomgå massa operationer och långa behandlingar.

Hon har alltså bestämt sig för att dö istället?
Ja, då får du hoppas att du gör rätt val vad du än gör.


   
SvaraCitera

JacobK:

Ska jag säga att jag inte vill ha en relation med henne pga hennes tillstånd eller ska jag vara med henne till "slutet"?

Om jag träffade en kille som jag kände att jag ville leva resten av mitt liv med så skulle jag inte låta en sjukdom hindra mig. Lev i nuet. Det kommer såklart bli jobbigt om/när hon dör, men tänk på allt fint som ni kan göra tillsammans innan dess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Satsa. Liksom om du känner att du vill leva med henne är det bättre att du lever med henne de år som det går att leva med henne än att du bara skiter i det. Följ ditt hjärta och allt det där. Tänk på att läkarna inte alltid har rätt heller. Ibland säger de att folk inte kommer överleva mer än till en viss ålder men sen tadaaa så blir de äldre i alla fall.

Det är inte så att hon kommer dö precis den dagen hon fyller 25. Hon kanske inte kommer leva så länge och hon kanske lever längre.

Lev i nuet som alla säger.


   
SvaraCitera