Forumet - stort problem

stort problem

341 0 10
hej, jag har ett ganska stort problem. Grejjen är den att vi hämtade igår min moppe som varit på service i en månad pga dålig cylinder mm, så de hade alltså bytt ut cylindern men också kolven och oljepumpen. Men hursomhelst så fick vi den helt bra igång och jag kunde köra hem den utan problem, men sen när jag sku starta den pånytt här hemma gick den int alls igång, har testat nu flera gånger och samma problem hela tiden, har även testat putsa tändstiftet men det hade heller ingen betydelseLedsen
Bara plocka isär cylindern och leta efter jack. Låter som att cylinderbytet kanske inte gick riktigt ok till. Man ska olja in cyllen för hand (typ dränka). Sedan ska den köras in ett par mil i mycket lungt tempo - gjordes detta? 

Kolla munstycken i förgasaren, kan vara så att det nuvarande geggat igen pga. ny fräsch cylinder - dessa är känsliga som fan. 

Kolvringar o clips kan du kolla. Dessa kan hamnad snett. 

Är det en scooter eller crossmodell? Låter det ngt speciellt, ty skrapande när du kickar?

Har den överhuvudtaget kompression vid kick? Om ej så är det nog tyvärr bara att lämna åter...
Låter tyvärr som att det blir att föra den tillbaka pga att jag vet själv väldit lite om motorer och vill inte ta risken och göra det själv :/. Det är i övrigt en helt vanlig scooter, och jo man kan säga att det låter som att något sku skrapas när jag startar den, det låter iaf inte som det ska, så får si nu hur vi gör :/

Spana också in:


Kalle97: Service teamet sade inget speciellt som jag sku göra, enda dom sa var att de hade lagat olja i besinen för att de sku smörja de här nya delarna.  Pga det här körde jag därför hem som jag annars brukar göra, dvs med full gas för det mesta. Tror du det kan ha gjort någo stora skador om jag gjorde så?
Alltså. Man ska ALLTID köra in en ny cylinder i väldigt lungt tempo första 20 milen (står typ 50 från tillverkarna, men det är överdriven säkerhetsmarginal), och helst stå ett tag på tomgång direkt efter första kicken. 
Låter som moppen din överhettats. Beroende på om du har aluminium eller gjutjärnscylinder kan resultatet vara lite varierande. 
Misstänker dock att du har en aluminium och dessa blir väldigt snabbt varma och kyls samtidigt snabbt pga. mjukt materiel. 

Den dog inte utan du stängde av den "som vanligt" när du var hemma eller?

Kalle97: jo jag stängde av den som vanligt igår på eftermiddagen och sedan dess har den inte kommit igång. Vet sen inte om det är något läkage runt cylindern och tror jag inte vill ta risken att kolla det heller pga att jag har ingen aning var cylindern ens sitter då mina motorkunskaper är nästan lika med 0

Okaj. Rätt enkelt att kolla ändå! Skruva av den största kåpan som är bakom/under sätet (längst bak på moppen), bör sitta i typ 3 vanliga stjärnskruv och ett par torx vanligtvis. Sedan kan man kolla om det är sölit runt cylindern eller om den är fin o fräsch - och allmänt i motorutrymmet.

Men kanske bäst att låta en polare kika, eller lämna den åter och skälla och säga vad fan ni gör för jobb egenltigen. OBS säg att du körde in den så kanske du kan spara en lapp eller två... 8)