Forumet - Sträckning

Sträckning

862 0 9

Spana också in:

"snabbaste" sättet att få bort en sträckning är att låta den vara=inte träna just den delen av kroppen.

är du 100 på att det är en sträckning? är det svullet/missfärgat?
Trodde för något år sen att jag sträckt min ena hamstring, kunde i princip inte gå och hade jätteont i flera dagar, men det visade sig att det nog var muskeln som bråkade lite bara, för efter några dagar var allt som vanligt igen
seasaw:

Någon som vet hur man ska handskas med muskelbristningar?


http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=378

Hur blir jag bra igen?

I det akuta skedet efter en muskelbristning kan man för att minska svullnaden och blödningen lägga på ett tryckförband och hålla benet högt. Ovanpå förbandet kan i akutskedet en kylpåse läggas i smärtstillande syfte. Kylpåsen får dock aldrig läggas direkt mot huden då det finns risk för köldskador. Förbandet kan sedan släppas under några minuter för att sedan anläggas lösare. Dagarna som följer bör du inte företa dig något annat än att vila muskeln.

Man ska aldrig försöka behandla en muskelbristning med kylsprej. Eventuellt kan du använda inflammationshämmande medicin för att ta bort irritationen som uppstår i muskeln. Man ska dock inte ta denna medicin den första dagen, eftersom det kan göra att skadan börjar blöda på nytt. Det är bra att behålla förbandet om skadan de första dagarna.

Under hela uppträningen är det viktigt att inte överskrida smärtgränsen.

Redan i början kan man röra hela muskeln, dock utan att belasta den. I ett senare skede kan belastad träning påbörjas. Man måste dock värma upp ordentligt innan man belastar muskeln. Belastningen ökas gradvis. Gör det ont har man gått för snabbt fram. Det kan ta många veckor att komma över en muskelbristning, och går man för snabbt fram kan skadan komma tillbaka så att man får börja om från början igen.