Aviseringar
Rensa alla

Sträckning


Ämnesstartare

Huuuur får man bort en sträckning SNABBT? Sträckte mig igår på träningen och har träning idag igen, MÅSTE vara med och jag vill inte dö... har sträckt mig i vaden, kan knappt gå ahah... men hur botar man det snabbt?


   
Citera

Kanske inte så smart att träna en massa två dagar i rad. Lär dig att stretcha först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag stretchade. Låt mig träna.


   
SvaraCitera

Den går bort, let it be. Strecha den inte.


   
SvaraCitera

"snabbaste" sättet att få bort en sträckning är att låta den vara=inte träna just den delen av kroppen.

är du 100 på att det är en sträckning? är det svullet/missfärgat?
Trodde för något år sen att jag sträckt min ena hamstring, kunde i princip inte gå och hade jätteont i flera dagar, men det visade sig att det nog var muskeln som bråkade lite bara, för efter några dagar var allt som vanligt igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok men jag kan tyvärr inte undvika att träna haha...
Nee jag är inte 100% säker på det, jag har ungefär som du för jag kan knappt gå haha. Vet ej vad hamstring är dock men jag har i vaden.....


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
seasaw

Någon som vet hur man ska handskas med muskelbristningar?


   
SvaraCitera

seasaw:

Någon som vet hur man ska handskas med muskelbristningar?

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=378

Hur blir jag bra igen?

I det akuta skedet efter en muskelbristning kan man för att minska svullnaden och blödningen lägga på ett tryckförband och hålla benet högt. Ovanpå förbandet kan i akutskedet en kylpåse läggas i smärtstillande syfte. Kylpåsen får dock aldrig läggas direkt mot huden då det finns risk för köldskador. Förbandet kan sedan släppas under några minuter för att sedan anläggas lösare. Dagarna som följer bör du inte företa dig något annat än att vila muskeln.

Man ska aldrig försöka behandla en muskelbristning med kylsprej. Eventuellt kan du använda inflammationshämmande medicin för att ta bort irritationen som uppstår i muskeln. Man ska dock inte ta denna medicin den första dagen, eftersom det kan göra att skadan börjar blöda på nytt. Det är bra att behålla förbandet om skadan de första dagarna.

Under hela uppträningen är det viktigt att inte överskrida smärtgränsen.

Redan i början kan man röra hela muskeln, dock utan att belasta den. I ett senare skede kan belastad träning påbörjas. Man måste dock värma upp ordentligt innan man belastar muskeln. Belastningen ökas gradvis. Gör det ont har man gått för snabbt fram. Det kan ta många veckor att komma över en muskelbristning, och går man för snabbt fram kan skadan komma tillbaka så att man får börja om från början igen.


   
SvaraCitera
seasaw

passaro:

så att man får börja om från början igen

jag har fått börja om igen många gånger, är det möjligt att "bära på muskelbristning" i över 1 år?


   
SvaraCitera