Aviseringar
Rensa alla

straff för snatteri?


Du är bara 13 och allt som händer är att du får prata med soc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du är bara 13 och allt som händer är att du får prata med soc.

ok bara soc 😀 soc sen inget händer? för många har sagt till mig att jag kommer att få straff när jag är 15 då [bigsmile][cool]


   
SvaraCitera

pink_lover:

Men förstår inte varför är snatteri allvarligt????[confused]

För att du stjäl en vara som är prissatt och därför har ett värde som du inte betalat för. Då affären måste ersätta varan går samtidigt den vinstdrivande verksamheten back på det som stulits.

Det spelar ingen roll om du snor hårclips på H&M, om alla skulle stjäla något skulle inte en affärsverksamhet fungera. Som tur är gör inte alla det, och de flesta företag tjänar så pass mycket pengar att småsaker som stjäls inte påverkar deras budget.

Dina föräldrar kommer säkert att få betala omkring 1000 kr för ditt brott, men jag hoppas verkligen att de tar det från din månadspeng eller vad du nu har för slags "månadsinkomst". Det bästa för din del vore om du lärde dig av ditt misstag.


   
SvaraCitera

Bara 13 år - det kan inte hända något mer än soc och liknade.

Men snälla du, använd inte smileys i så stor utsträckning. Det blir jobbigt att läsa. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JayKay:

Bara 13 år - det kan inte hända något mer än soc och liknade.

Men snälla du, använd inte smileys i så stor utsträckning. Det blir jobbigt att läsa.

HAHAHA okej då -.-


   
SvaraCitera

pink_lover:

ok bara soc 😀 soc sen inget händer? för många har sagt till mig att jag kommer att få straff när jag är 15 då [bigsmile][cool]

Soc kommer antagligen göra lite förändringar i din familj och försöka få dina föräldrar att uppfostra och bry sig om dig mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

För att du stjäl en vara som är prissatt och därför har ett värde som du inte betalat för. Då affären måste ersätta varan går samtidigt den vinstdrivande verksamheten back på det som stulits.

fattar inte nu heller varför det är allvarligt [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Soc kommer antagligen göra lite förändringar i din familj och försöka få dina föräldrar att uppfostra och bry sig om dig mer.

vaaaaa [chocked]


   
SvaraCitera

Giljotin på allmän plats


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

6laxari1laxask:

Giljotin på allmän plats

va`?


   
SvaraCitera

pink_lover:

va`?

Image


   
SvaraCitera

pink_lover:

fattar inte nu heller varför det är allvarligt

Försök föreställ dig att det är du som är butiksägaren istället.

Vi säger att du säljer tröjor, och köper in dessa för 200 kronor styck. Du säljer dem sedan i din butik för 500. Om då någon stjäl en utav dem har du förlorat 200, och måste sedan betala 200 kronor för att köpa in en ny tröja. Något som du alltså skulle ha tjänat 300 kronor på har du nu istället förlorat 400 kronor på. Detta plus övriga avgifter såsom t.ex. fraktavgifter från inköpsstället. Detta inträffar varje dag. Känns det bra?


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

. Känns det bra?

jag skulle inte ha bryt mig


   
SvaraCitera

några hundringar till brottsofferfonden eller vafan det heter plus böter skulle jag tro, men som sagt du är för jävla korkad för ett framgångsrikt life of crime


   
SvaraCitera