Aviseringar
Rensa alla

Straff för våldtäkt


Ämnesstartare

Läste denna artikel och ännu en gång insåg jag hur sjukt låga straff vi ger våldtäktsmän i det här landet. Kanske minst i hela världen?

Vad ska ett straff vara för en våldtäkt som denna? Och skulle högre straff avskräcka? Det tror jag.


   
Citera

Läste ingenstans i artikeln att tvång varit inblandat, så 0 år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han kommer ju säkert komma ut om ett år i vilket fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

105k? Varför våldtar ingen mig? ._.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Livstidsfängelse (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Och skulle högre straff avskräcka?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

3-5 års fängelse (Du röstade på detta alternativ)

Kanske, vet inte. Tycker sånt är svårt :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Livstidsfängelse (Du röstade på detta alternativ)

inklusive en suprise i 2an i fängelset låter rättvist[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

5-10 års fängelse (Du röstade på detta alternativ)

+ kastrering.

alter ego:

Läste ingenstans i artikeln att tvång varit inblandat, så 0 år?

Våldtäkt utan tvång låter väldigt sannolik, må jag säga.[rolleyes]


   
SvaraCitera

Imoon:

Våldtäkt utan tvång låter väldigt sannolik, må jag säga.[rolleyes]

Det tycker inte jag [rolleyes] [wink] Du har nog en konstig syn på våldtäkt, typ "ena parten var under 15 år gammal, då är det våldtäkt".


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Och skulle högre straff avskräcka?

Nej. Problemet ligger i den hierarkiska synen på könen där kvinnan är underordnad mannen, och den machomentalitet som finns i dagens samhälle. Straffmentalitet skapar endast samhällsavskärmade återfallsförbrytare istället för att åtgärda problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
elinc

Tror inte att ett alldeles för högt straff skulle avskräcka. Begår man brott räknar man inte med att åka fast.
Men jag tycker ändå att detta var lite för lite. Mer fängelse 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Du har nog en konstig syn på våldtäkt, typ "ena parten var under 15 år gammal, då är det våldtäkt".

För att jag väljer att tro på den part som påstår sig ha blivit våldtagen betyder det verkligen inte att jag anser att det är våldtäkt bara för att den ena parten inte är byxmyndig. Hur i helvette kom du fram till den slutsatsen av vad jag skrev?

Förstå att tidningar inte tar upp alla detaljer, Aftonbladet är knappast heller någon tidning att lita till 100 på och våldtäkt är våldtäkt. Hur gamla parterna än är.


   
SvaraCitera
Issen

På obestämd tid liksom alla våldsbrott, det finns ingen som gynnas av att ha en mördare eller våldtäktsman inlåsta längre än nödvändigt.

Är en mördare helt rehabiliterad efter 1 månad så ser jag hellre att han sakta men säkert ska återgå i samhället, detta kommer inte vara praktiskt möjligt att genomföra men man bör tänka i dom banorna, det hjälper ingen att låsa in folk så länge de bara går, heller ska de inte finnas någon maxlängd för de flesta brott.


   
SvaraCitera