Aviseringar
Rensa alla

straffad för nått man inte ha gjort


Ämnesstartare

Armagedon: Nej, det kan man inte. Men man behöver inte hjälpa det på traven genom att bli det.
Har du låtit ditt glas stå obevakat en längre stund då du gått iväg? Drick inte ur det. Ta inte emot dricka av någon du inte känner..

jo ja dricker alltid när nånn bjuder det kan inte va mitt fel att dom lagt nått dålit där i så då ska inte ja bli straffad för det


   
SvaraCitera

Meta:

jo ja dricker alltid när nånn bjuder det kan inte va mitt fel att dom lagt nått dålit där i så då ska inte ja bli straffad för det

Man har alltid ett eget ansvar.


   
SvaraCitera

Meta:

ja tycker inte du är snäll nu häller sluta käfta

men om det inte va med mening så ha man inte gjort nått då är det den andras fel för den hade ansvar att inte va på farliga ställen

Så om jag råkar slå min bror, då är det inte jag som gjort det för det var inte meningen? 

vad är ett farligt ställe? Mitt kök? Ditt vardagsrum? En pub? En gångbana? Ett tåg?

Praktiskt taget alla ställen kan vara farliga på något sätt, är man rädd för allt så lever man inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meta: ja tycker inte du är snäll nu häller sluta käfta

aa när du lär dig något 🙂


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Låt oss säga att du gör någonting mot en person som orsakar denna persons bortgång. Även om det inte var med mening så gjorde du det och det var fel. Förstår inte riktigt hur du resonerar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedon:

Man har alltid ett eget ansvar.

ja men man ska inte bli straffad för nått man inte ha gjort det är inte shysst

Lotus Elise: Så om jag råkar slå min bror, då är det inte jag som gjort det för det var inte meningen?

nej det va inte ditt fel om du gjorde misstag som inte va med mening då är det ingens fel

Lotus Elise: vad är ett farligt ställe? Mitt kök? Ditt vardagsrum? En pub? En gångbana? Ett tåg?

ja man ha alltid ansvar som armagedon skrev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:

aa när du lär dig något 🙂

sluta käfta nu jag kan massa

leiz: Även om det inte var med mening så gjorde du det och det var fel. Förstår inte riktigt hur du resonerar...

nej för gör man nått så är det med mening man kan inte göra nått som inte va med mening så då ha man inte gjort nått man kanske ba råkar göra nått annat när man för nått annat och då är det misstag


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Så du tycker inte misstag borde dömas, utan de ska tillåtas? Även om du förstörde en annan människas liv?


   
SvaraCitera

Meta:

ja men man ska inte bli straffad för nått man inte ha gjort det är inte shysst

nej det va inte ditt fel om du gjorde misstag som inte va med mening då är det ingens fel

ja man ha alltid ansvar som armagedon skrev

Det är klart det ändå är mitt fel!

Självklart har man alltid ett ansvar för sin egen säkerhet, och hälsab


   
SvaraCitera

leiz: Även om du förstörde en annan människas liv?

Och anhörigas i samma veva.
Bara för att tillägga det, liksom.


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Armagedon:

Och anhörigas i samma veva.
Bara för att tillägga det, liksom.

Tumme upp


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Meta:

ja men man ska inte bli straffad för nått man inte ha gjort det är inte shysst

Det är en ganska stor skillnad på om man är oskyldig och blir straffad eller om man har gjort något men det var inte med mening. Du kanske kan förklara vilket av de två alternativen du argumenterar för?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lotus Elise: Det är klart det ändå är mitt fel!

nej för de va inte med mening skrev du

leiz:

Det är en ganska stor skillnad på om man är oskyldig och blir straffad eller om man har gjort något men det var inte med mening. Du kanske kan förklara vilket av de två alternativen du argumenterar för?

va mena du nu om man inte gjort nått så är man oskyldig precis som när man gör nått med misstag då är man också oskyldig för det va inte med flit och då kan inte inte straffa


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Meta:
va mena du nu om man inte gjort nått så är man oskyldig precis som när man gör nått med misstag då är man också oskyldig för det va inte med flit och då kan inte inte straffa

Oskyldig innebär att man inte har gjort något, du är alltså inte skyldig.
Men har du gjort något så är du INTE oskyldig för att du har gjort det, även om det var ett misstag.
Exempelvis: En man kör på en man och gjorde det medvetet (dvs mord) = SKYLDIG.
En man kör på en man pga att han inte såg honom, det var alltså omedvetet = SKYLDIG. Han är skyldig till att ha kört på mannen även om det var en olycka och ett misstag.

Fattar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leiz: Oskyldig innebär att man inte har gjort något, du är alltså inte skyldig.
Men har du gjort något så är du INTE oskyldig för att du har gjort det, även om det var ett misstag.

nej för om de va ett misstag så ha man inte gjort nått och då är man oskyldig till det eftersom man inte gjorde nått

leiz: Exempelvis: En man kör på en man och gjorde det medvetet (dvs mord) = SKYLDIG.

ja håller med

leiz: En man kör på en man pga att han inte såg honom, det var alltså omedvetet = SKYLDIG.

nej för det va inte med mening och då är han oskyldig

leiz: Han är skyldig till att ha kört på mannen även om det var en olycka och ett misstag.

nej för man kan inte bli skyldig om den inte va med mening då är man oskyldig


   
SvaraCitera