Aviseringar
Rensa alla

Strålning och pseudovetenskap


Ämnesstartare

variabel:

no way. vinkeln uppstår pga elektronkonfigurationen.

Ja, och du måste komma upp i jääävligt höga temperaturer för att den ska ändras, fast då är det ju iofs inte ens vatten längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Ja, och du måste komma upp i jääävligt höga temperaturer för att den ska ändras, fast då är det ju iofs inte ens vatten längre.

sant. kan vi ta ett beslut i frågan?


   
SvaraCitera

I don't see it..
Strålningen från mikrovågsugnar är bara energiknippen. Om dom menar att vatten på något sätt kan lagra energi så om de lyckats hade de varit miljardärer.

Skulle vara om det är nå bakterier i vattnet som förstörs när det uppvärms, men det vet jag inget om : D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle pröva och fotodokumentera oom jag hade en micro. Eller en fungerande kamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För de måste ju få tänder för att kunna fastställas som muterade.


   
SvaraCitera

Det händer inget med H20.

Vad mer innehåller kranvatten som kan tänkas påverkas växter överhuvudtaget?

Påståendet är nys, skitsnack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shajjn:

Det händer inget med H20.

Vad mer innehåller kranvatten som kan tänkas påverkas växter överhuvudtaget?

Påståendet är nys, skitsnack.

De jag talat med menar att vattnet har någon hittills okänd egenskap som skadas av mikrovågsugnens strålning. Men jag tvivlar på att experimentet ens får det resultatet som dom påstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

eflektiva julgranskulor.

lulz 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dock innehåller kranvatten mer än bara vatten. Flour till exempel.
Kanske förångas något ämne och lämnar vattnet under uppvärmningsprocessen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En teori är ju annars att kranvatten innehåller mer mikroskopiska luftbubblor och att dessa eventuellt skulle kunna optimera plantans tillväxt. Luftbubblorna kokar bort under mikrandet och hinner förmodligen inte diffundera in i vattnet igen i samma takt som det svalnar. Något som virvlar upp vattnet skulle däremot kunna lösa upp mer luft i det.

Skulle vara intressant att jämföra samma sak, fast med vatten som kokats upp på en vanlig spisplatta och sedan fått svalna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ökänd:

En teori är ju annars att kranvatten innehåller mer mikroskopiska luftbubblor och att dessa eventuellt skulle kunna optimera plantans tillväxt. Luftbubblorna kokar bort under mikrandet och hinner förmodligen

Växter föredrar ju dock koldioxid framför syre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Växter föredrar ju dock koldioxid framför syre.

Jo, men de får ju sin koldioxid från luften. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ökänd:

Jo, men de får ju sin koldioxid från luften.

Så du tror alltså att växten är direkt beroende av de små luftbubblor som finns i vattnet? Syret i den omgivande luften och jorden spelar ingen roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

Så du tror alltså att växten är direkt beroende av de små luftbubblor som finns i vattnet? Syret i den omgivande luften och jorden spelar ingen roll?

Naturligtvis inte enbart. Men en viss skillnad skulle det ju faktiskt kunna innebära, om vi nu talar om optimering av plantans tillväxt. Om det finns koldioxid upplöst i vattnet så blir upptagningsytan beträffande koldioxiden för växten sannolikt större än annars, och den kan totalt sett suga upp mer inte bara i bladen utan även via rotsystemet. Jag är ingen biolog, men om man nu kommit fram till dessa experimentella resultat så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en sådan här förklaring.

Att mikrovågsstrålning skulle förstöra vattnets sammansättning är däremot helt otänkbart. Mikrovågsstrålning orsakar ändrade vibrations- och rotationstillstånd hos vattenmolekylerna, vilket i klartext innebär att vattnet värms upp. Inget annat. Vattenmolekylerna i sig kan inte förstöras av mikrovågsstrålning, till detta är strålningens energi alldeles för låg. Det finns inget magiskt med mikrovågor - de är som vilken elektromagnetisk strålning som helst, t.ex. optiskt ljus eller IR-strålning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

reflektiva julgranskulor

Jag vill att det ska heta reflexiva julgranskulor. Kan det inte göra det?


   
SvaraCitera