Aviseringar
Rensa alla

Stressen som uppstår när..


Ämnesstartare

Era bekanta eller deras partners blir gravida..

Hur hanterar ni den? Eller känner ni den? 

Jag menar, en hade ju ett par klasskompisar som blev på smällen redan i högstadiet, men då handlade det typ om uppenbart "misstag", åtminstone upplevde majoriteten det så. Numera är det jämngamla man ser som ansvarsfulla som blir föräldrar...

Bor förvisso på "landet".... I till exempel sthlm är ju medelåldern för när kvinnor blir gravida för första gången jättehög jämfört med här. 

Upplever du stressen?


   
Citera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera

Blir inte stressad, blir bara längtansfull


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill inte ha barn så det uppstår ingen stress


   
SvaraCitera
reben

nah asså precis som du skriver så typ fram till för ksk 2 år sen så blev jag typ "lol loser e du dum i huvet" när någon fick barn. men sen började ju de med klar utbildning & andra Fina Meriter få barn då började det bli jobbigt. vill sj inte ha barn så blir väl inte stressad över den grejen egentligen. får mer spel över att vara så gammal och när jämnåriga tar "NÄSTA STEG" känner jag mig där med ännu äldre och mer misslyckad o missnöjd med var jag är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som någon ovan skriver, alla vill inte det. Det är som om att ALLA ska "skaffa barn". Det är så det är.
Men det är det inte... Precis som med så mycket annat så är inte ALLA likadana i sina tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir inte stressad, säger ett farväl inombords i vetskapen om att de aldrig mer kommer ha tid att hinna ses


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben: får mer spel över att vara så gammal och när jämnåriga tar "NÄSTA STEG" känner jag mig där med ännu äldre och mer misslyckad o missnöjd med var jag är idag.

amen xakt! 

:(((  


   
SvaraCitera

Nee, all min stress är kopplad till hur jag ska kunna fortsätta fungera i vardagen, vilja leva över huvud taget och sånt där... att skaffa barn känns alldeles för avlägset, så det påverkar mig inte alls.


   
SvaraCitera

ja
så sjukt läskigt att ens bekanta och vänner börjar bilda familjer. det är inte långt kvar till man själv kommer göra det. och jag vill verkligen inte nå det stadiet i livet. är inte redo för att bli vuxen. kommer ihåg när man var 12 år och tyckte att det var en evighet kvar. då lekte man fortfarande med dockor och leksaksbebisar. snart ska man skaffa en egen. en riktig bebis. fyfan. är rädd. vill vara ung för evigt. 


   
SvaraCitera

Kommer alltid att leva som ung och leva ett så lite stressfritt liv som möjligt. Gillar inte barn själv så kommer aldrig skaffa räcker med att ha hund som man ser som en liten bebis och att hundvalpar är mkt sötare än människovalpar,lol
Har inga planer på att skaffa barn i det här samhället vi lever idag. Speciellt inte i Sverige! 

Jag hade dragit mig automatiskt undan bekanta och vänner som har barn...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skiter faktiskt i när andra väljer att skaffa barn. blir inte stressad alls.
möjligtvis att jag längtar efter den dagen då jag känner mig (eventuellt) redo.
det får ske när det passar sig.
jag har andra saker i livet att noja kring just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orka e man så jävla äcklig att man påverkas av den skiten kan man gött ha, vafan liksom. Tycker att man kan vara såpass mycket individ att man kan avgöra själv.


   
SvaraCitera

ply: vill inte ha barn så det uppstår ingen stress 

ekivok ekvilibrist: all min stress är kopplad till hur jag ska kunna fortsätta fungera i vardagen, vilja leva över huvud taget och sånt där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill man bilda familj mest p.g.a. stressen från omgivningens handlingar, då bör man inte skaffa barn.


   
SvaraCitera