Forumet - Stridspilot

Stridspilot

1674 0 26

Spana också in:

Jonnybravo91:

Laseroperation menar du? Ja, det finns, men dem tillåter inte att man har genomgått laseroperation.


Jag har hört att det finns sådan som är godkänd för astronaut.

Fast jag tror att jag hörde det i reklam för ett ögonlaserföretag. Och att det var "astronautgodkänt" kanske gällde i USA.
Eller så kanske det bara var så att operationen garanterat gav tillräckligt bra skärpa för att bli astronaut. Men att man inte kan bli astronaut med en sådan operation i bagaget...?
Myksa:

Men att man inte kan bli astronaut med en sådan operation i bagaget...?


Dagens astronauter är ju mer forskare än stridspiloter, så jag har ingen riktig koll på hur deras regler ser ut. Dock tillåter inte flygvapnet ansökande som har genomgått laseroperation eller som inte har perfekt syn.
Jonnybravo91:

Dock tillåter inte flygvapnet ansökande som har genomgått laseroperation eller som inte har perfekt syn.


Vad tråkigt [sad] känns ju som att om man genomgått en Laseroperation idag så borde man ha tillräckligt bra syn för att klara av ett sådant krävande jobb.

Å andra sidan kanske inte så vet jag ju inte alla variabler så kanske inte borde säga något [zzz]
makarooner:

känns ju som att om man genomgått en Laseroperation idag så borde man ha tillräckligt bra syn för att klara av ett sådant krävande jobb.


Tror det har med att göra med att laseroperationer inte alltid är permanenta. Eller så gillar dem kanske inte bara människor med glasögon, opraktiskt liksom. [smile]
makarooner:

ELITISM [mad] hehu, nämen lär ju vara något sådant!


Och inte så konstigt väl? Stridsflygplanen de ska manövrera är vanligtvis värda ett par hundra miljoner kronor. Vore dumt om piloten plötsligt tappade glasögonen eller att de gick sönder av tryckförändringarna. [smile]
Jonnybravo91:

Och inte så konstigt väl? Stridsflygplanen de ska manövrera är vanligtvis värda ett par hundra miljoner kronor. Vore dumt om piloten plötsligt tappade glasögonen eller att de gick sönder av tryckförändringarna.


Höll ju med dig, du behövde inte motivera mer [wink]

Men kudos för de långa svaren[love], oftast brukar de vara: stfu eller i den stilen [rolleyes]
Ett annat problem med linser/glasögon är att ljuset bryts innan ögat, dvs att det blir en liten förskjutning mellan verkligheten och det ögat märker.

Dvs att om du tittar genom ett glas så har ljuset brutits på ett annorlunda sätt än vad som sker utan fönstret, och föremålet "förflyttas" lite åt ett håll, mot var det står.

Det är väl inte ett så stort problem om du åker en enmotorig cessna, men när du åker ett JAS i ca mach2 (ljudets hastighet x2), så är man ganska långt ute på marginalen redan utan att felplacera föremålen pga glasögon.

Sedemera så är ju ett problem med båda att de har speciella vinklar där de knappt bryter alls. sk. deadspots. att inte ha fullsyn är ju också ganska svårt om man ska köra mach2.
Toomten94:

Jag har pälsdjursallergi, närsynt & har astma.


Synbestämmerser innom FM för:

Luftplaserad personal:

Flygförare: 1.0 på båda ögonen utan korrigering. Krav på att man inte har någon form av brytningsfel, skelögd eller motsvarande, laseroperation ej tillåten.

Övrigt: 0.8 på båda ögonen, ej säker på korrigering.

Sjöplaserad personal:

Bryggtjänst: 0.8 på båda ögonen, korrigering tillåten.

Övriga: 0.5 på båda ögonen, korrigering tillåten.

Markplaserad personal:

Alla: 0.5 på båda ögonen, korrigering tillåten.

Källan är KHS (Krigshögskolan) och gäller för officerare, tror inte det är så stor skillnad på soldater och officerare.

(specialtjänster har egna krav som inte är värda att nämna om ingen ber om det)

Krav för B körkort i Sverige, minst 0.4 med korrigering, högsta gräns för krav på korrigering vid körning är 0.7

Pilot kan du alltså fett glömma, men får du köra bil kan du med 99% chans jobba på annat håll inom försvaret!