Aviseringar
Rensa alla

Strindberg doktrinen


Ämnesstartare

mynona:

biologi erbjuder svar på biologiska frågor. det erbjuder inte tillräkliga svar på psykiska frågor. ska man acceptera en dålig teori bara för att det ännu inte finns en bra sådan? människan är i sina tankar, sin vilja och sin önskan mer än sin biologi. hade människan enbart varit sin biologi vore det motsägelsefullt

man behöver inte vara bara sin biologi för att vara delvis sin biologi. det är du som gör kategoriska och dogmatiska påståenden, närmare bestämt att kulturella faktorer avgör allt vad beträffar psyket.

mynona:
varför?

tja, den har ju funnits nånstans i storleksordningen 10.000 ggr längre än kulturen.

mynona:
jag vet inte att det är medfött mer än du vet att det är det. hur kan man inte vilja att det ska vara medfött om det är det? 

du uttalar dig som om det vore befängt, naivt och korkat att ens iaktta möjligheten att vissa mentala skillnader mellan könen är medfödda. detta tolkar jag som att du vet att biologin inte är en faktor. och jag frågar dig hur du vet detta.


   
SvaraCitera
mynona

mpt:hv: man behöver inte vara bara sin biologi för att vara delvis sin biologi. det är du som gör kategoriska och dogmatiska påståenden, närmare bestämt att kulturella faktorer avgör allt vad beträffar psyket.

Nej. Inte allt. Jag har talat om skillnader i könens beteenden och uppförande och referensramar och sätt att tänka. Inte om hela människan. Jag har inte uteslutit att människan delvis är sin biologi. Människan är både sin biologi och sitt psyke. Könsskillnader är en förssumbar del av människan 

mpt:hv: tja, den har ju funnits nånstans i storleksordningen 10.000 ggr längre än kulturen.

aha. nej det funkar inte som argument på mig. 

mpt:hv: du uttalar dig som om det vore befängt, naivt och korkat att ens iaktta möjligheten att vissa mentala skillnader mellan könen är medfödda. detta tolkar jag som att du vet att biologin inte är en faktor. och jag frågar dig hur du vet detta.

jag tycker att det är korttänkt att tro på en sådan bristfällig och otillräklig förklaring när biologin så uppenbart inte kan ge ett fullödigt svar. att acceptera en teori som för mig är så otillräklig verkar i mina ögon tyda på ett starkt behov av att få ett svar till vilket pris som helst. jag tror att biologin påverkar psyket på samma sätt som alla yttre faktorer formar en människans erfarenheter och därmed dess psyke, men medfödda beteendemönster mellan könen, nej. jag är självklart övertygad om att jag har rätt, annars skulle det inte vara min åsikt, men att säga att jag "vet" att jag har rätt kan jag inte göra mer än någon annan. däremot ytrycker jag mig så rent språkligt, på samma vis som du gör då du tvärsäkert uttalar dig om motsatt åsikt som om du självklart hade rätt. eventuella metafysiska teorier ger jag mig inte in på.


   
SvaraCitera