Aviseringar
Rensa alla

studentbostad


I Lund kan du inte ställa dig i studentbostadskön förrän du har blivit antagen, sen så lottar de ut ditt könummer (om du bor utanför pendlingsavstånd). Det är som att vinna på lotto om man ska få studentlägenhet där.
Det kommunala bostadsbolaget måste man ha stått i kö i 5 år för att få lägenhet ungefär.
Många får bo inneboende hos familjer till överpris. Satsa på att dela lägenhet med kompisar då det är lite lättare att hitta större lägenheter, eller om du är rik köp en bostadsrätt...


   
SvaraCitera

soimpolite:

hur funkar det att ställa sig i kö till studentbostad?

Jag tror det beror helt och hållet på var du ska studera. Där jag studerar är det bostadsgaranti för studenter så jag var ute sommaren jag skulle flytta och fick kontrakt till min lägenhet så fort de släppte det.


   
SvaraCitera

soimpolite:

hur funkar det att ställa sig i kö till studentbostad? kan man göra det nu när man går på gymnasiet? min lärare sa att han tyckte att vi skulle göra det men var osv. måste man boka ett visst ställe osv. hur funkar det om jag inte har bokat ngt när jag ska flytta? brukar det gå att hitta på blocket?

Det är gratis, du binder dig inte till någonting alls. Du kommer behöva ködagarna när du ska börja söka lägenhet, utan dem är du ganska körd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Urfbert:

Där jag studerar är det bostadsgaranti för studenter så jag var ute sommaren jag skulle flytta och fick kontrakt till min lägenhet så fort de släppte det.

var pluggar du/var har de det så? D:

HobGoblin:

Det är gratis, du binder dig inte till någonting alls. Du kommer behöva ködagarna när du ska börja söka lägenhet, utan dem är du ganska körd.

har satt upp mig på en. måste vara 18 på de andra jag har hittat

Jonnybravo91:

http://www.uppsala.se/sv/Boendemiljotrafik/Bygga--bo/Bostader--t​omter/Studentbos...

funkar inte :S

Jonnybravo91:

Dock har jag bara stött på detta på dem lite finare utbildningarna såhär långt.

typ vilka?


   
SvaraCitera

soimpolite:

var pluggar du/var har de det så? D:

Sundsvall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

typ vilka?

Typ Chalmers. - Den nivån.


   
SvaraCitera