Aviseringar
Rensa alla

Studera i Japan.


Ämnesstartare

Tjena

Jag har tänkt mig att studera Japanska i Japan samt jobba deltid.
Och problemet är väll att fixa skola samt massor med visum, intyg och bostad etc som jag skulle behöva hjälp med.

Jag har kollat runt lite på hemsidor som STS.se samt http://www.studin.se

Jag skulle vilja studera i 2 år.
Jag har läst om en kille som har gjort det. http://www.freezoon.net/jap/index.html

Och då tänkte jag att kontakta Sts.se
Fast de tar så mycket pengar!
2 år hamnar på ca 340 tusen kr! enligt deras "beräkna pris" på sidan.

Men ifall det är någon som har länkar till diverse sidor som kan hjälpa mig komma igång på något sätt. Forum eller communitys eller andra hemsidor som håller på med språkresor.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja leta. Eller kontakta.
Har pratat lite med min studievägledare fast hon värkar också ganska fundersam.

Skulle vara super snällt.

Arigatou gozaimasu. [smile]


   
Citera

Går väl annars att fixa med hjälp av svenska universitet och deras utbyten. Antar att det finns CSN-berättigade skolor i Japan också vilket också är en mycket bättre lösning då du också slipper extraarbeta i alltför hög grad även om det kanske kan vara problematiskt att komma in. STS och dylika betalorganisationer har väl bara kontakter med en massa skitiga b-universitet så det är väl hursomhelst att föredra att göra det på egen hand. Tror dessutom det kan finnas nischade resbyråer med bättre universitet än STS(vet iaf att det är så när det gäller ryska)

vet iaf att användaren Gentlernen här har studerat där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack

Tror jag ska skicka ett PM till Gentlernen.


   
SvaraCitera

Jag skulle rekommendera att du börjar läsa vid ett svenskt universitet. Jag har läst vid GU, LU och LiU; LiU var klart bäst på att lära ut och höll högst tempo, men deras japanskautbildning var i princip en one man show, så om Mats Andersson inte längre håller i den kan den ha blivit hur som helst. På LiU är japanskan dessutom en del i deras program Industriell ekonomi, vilket gör att du blir tvungen att antingen hoppa av efter första året eller läsa en massa ekonomitrams. Om ekonomi är din grej är det dock helt klart att rekommendera, då indek innehåller ett obligatoriskt utbytesår.

LU har en väldigt intressant approach till undervisning; redan från andra terminen sker ALL undervisning på japanska; dock flyttade jag därifrån redan efter en termin eftersom jag inte trivdes med staden. (Lunds befolkning består till ungefär hälften av studenter, vilket är skittråkigt om man inte gillar sittningar och andra studentupptåg.) Vill man utbytesplugga via LU får man skriva ett test; de tillgängliga platserna delas ut till dem som gör bäst ifrån sig på testet.

GU har jag trivts bäst på, och det är där jag sannolikt kommer att ta examen när jag plockar upp japanskan igen (läser för tillfället datavetenskap eftersom mina CSN-pengar börjar sina och det är rätt svårt att få jobb enbart på en japanskexamen.) De har kontakter med en stor mängd universitet i Japan, däribland stora namn som Keio och Waseda, och du kan åka på antingen ett helt eller ett halvt år. Platserna fördelas baserat på intervjuer (på engelska) och hur du presterat på deras grundutbildning. GU har kravet att du måste ha läst två terminer där innan du kan söka utbytesstudier vilket inte är helt fel, eftersom det är seriöst bortkastade månader och pengar att åka till Japan utan att kunna ett ord japanska; grunderna lär man sig precis lika bra här hemma, utan att spendera hisnande mängder pengar.

Kontakta respektive institutions studievägledare om du vill veta mer.

Utbyten via svenska universitet är CSN-berättigande; du får samma bidrag som du fått här hemma, men du får låna mer (om du vill - du bestämmer själv hur mycket du vill låna) per månad och kan även ta merkostnadslån för saker som flyget dit. Terminsavgifter och liknande på de mottagande universiteten har ditt hemuniversitet redan betalat åt dig, och du får en otrolig försäkring från kammarkollegiet (sjukförsäkring för obegränsat belopp, olycksfallsförsäkring med tak på 10 miljoner.)

En stor fördel med detta är kostnaden; hos STS betalar du 340 000 för två års utbildning, fickpengar och andra omkostnader än mat och boende inte inräknade. Som jämförelse har jag skulder hos CSN på 296 000 efter sex års studier varav ett halvår i Japan, och det har betalat allt från mat till boende till utekvällar till datorer till smartphones under den tiden.

Förlita dig inte allt för mycket på att du kommer att kunna jobba extra; som student får du inte jobba förrän tre månader eller så efter att du börjat studera och när den tiden passerat måste du ansöka om tillstånd. Du får dessutom inte jobba mer än ett visst antal timmar i månaden även om du skulle lyckas få tillståndet, och det är sannolikt att din skola kommer att ha synpunkter på extrajobb.

MrObba:

Jag har läst om en kille som har gjort det. http://www.freezoon.net/jap/index.html

Ett hett tips är att ta allt han skriver med en stor nypa salt; trots sina två år där har han otroligt dålig koll på vad som försigår och framställer allting på ett otroligt förskönande vis. Han verkar dessutom inte riktigt ha koll på att Europa har 730M invånare, utan tror istället att vi är 260M. WTF?

Du har f ö stavat fel i din signatur; こんにちは、バカ tror jag det är du menar.


   
SvaraCitera