Aviseringar
Rensa alla

studera i usa


Ämnesstartare

om man går sp/nv på gymnasiet är det svårt att komma in på något college/universitet i usa då? anta att jag går ut med minst 18,0

vill inte läsa något medicinskt. vilka språktester etc måste man göra? får man bidrag? hur går det till att söka?


   
Citera
Ämnesstartare

har ni ingen studievägledare på din skola?


   
SvaraCitera

that is gay:

om man går sp/nv på gymnasiet är det svårt att komma in på något college/universitet i usa då? anta att jag går ut med minst 18,0

vill inte läsa något medicinskt. vilka språktester etc måste man göra? får man bidrag? hur går det till att söka?

Beroende på vilket land så måste du göra olika språktester sen brukar utländska universitet bry sig mycket om vad du gör på fritiden i.e. hjälper röda korset m.m. sen så brukar de kräva "brev" från 2 eller fler lärare där de vill se att dina lärare tror på dig och mass vi med annat. Gonatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

bry sig mycket om vad du gör på fritiden i.e. hjälper röda korset m.m. sen så brukar de kräva "brev" från 2 eller fler lärare där de vill se att dina lärare tror på dig och mass vi med annat. Gonatt

är det inte på typ jättefina universitet som man måste ha sånt där att man jobbar för röda korset?

men tack <3


   
SvaraCitera
Gifted

that is gay:

språktester

Du måste göra TOEFL, SAT och antagligen SAT-II i tre ämnen.

that is gay:

hur går det till att söka?

Tja, man beställer papper o fyller i. Det jobbiga var att betala för allt, det är inte helt billigt och så måste man typ skicka betalningen via checkar....


   
SvaraCitera

Du får nog ta TOEFL och eventuellt SAT I och SAT II.
TOEFL testar dina engelska kunskaper.
SAT I testar dina engelska kuskaper (som första språk) och matte kunskaper (typ matte A och B).

SAT II tar du i ämnen du väljer själv, detta visar skolan dina exakta kuskaper.

Är nog bara dessa du måste ta. Du kan registrera dig för SATs på collegeboard.com och läsa om skolor där och vad de olika skolorna kräver av internationella studenter.


   
SvaraCitera

Mhmm, om du inte går på IB behöver du ta alla de tre ovanstående proven.

Ansökan görs lättast över internet: commonapps.org tror jag sidan heter (man kan söka till de flesta universitet därifrån). Alternativt kan man gå in på varje universitets hemsida och skriva ut ansökningsblanketter därifrån men det är bara jobbigt. Om du ska söka till MIT behöver du gå till deras hemsida dock, för de är inte medlem i commonapps stället. Men de flesta (inkl. toppuniversiteten förutom MIT) kan man söka till genom commonapps.

Du kommer att behöva skriva uppsats som handlar om något i ditt liv eller erfarenhet etc. Du behöver lärarrekommendation, och till vissa bättre skolor en intervju. Intervjun görs då över telefon, eller med en alumni som bor i Skandinavien.

Istället för SAT finns även ACT som man kan ta (SAT tar man i Malmö eller Stockholm, men ACT kan man ta i GBG). De är utformade på olika sätt så välj den som passar dig bäst. De flesta tar SAT.

Märkte nyss att killen är avregistrerad, men är det någon som har frågor om USA så emaila mig (email står nog i min profil)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

btw, finns inga minimibetyg, utan de tar hänsyn till helheten av din ansökan


   
SvaraCitera

Du kan ju söka själv eller med hjälp av en organisation som hjälper dig med hela ansökningsprocessen.

Jag åkte till USA med IBS educations, kan absolut rekommendera dem!! här hittar du massor med utlandsstudiemöjligheter..
www.studentum.se/utbildning_utomlands____0_.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera