Aviseringar
Rensa alla

Studera på distans?


Ämnesstartare

Jag går just nu omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och funderar på vad jag ska göra efter gymnasiet. Har tre olika alternativ:
1. Jobba ett tag som undersköterska och sedan plugga vidare till sjuksköterska.
2. Plugga vidare till sjuksköterska direkt efter gymnasiet.
3. Plugga vidare till sjuksköterska direkt efter gymnasiet och samtidigt jobba extra som undersköterska.

& det är just vid det tredje alternativet som det här med "studera på distans" kommer in. Om jag gör det skulle jag kunna flytta hemifrån direkt efter gymnasiet och slippa flytta hem igen när jag börjar plugga (som jag förmodligen hade behövt göra vid alternativ 1) . Tycker det låter bra att kunna plugga vidare och samtidigt ha en inkomst.[smile]
Frågan är om man orkar med det? Är det någon som har erfarenhet av att studera på distans? Hur skulle det fungera ? Nackdelar / fördelar, osv..
Är tacksam för svar[smile] om ni inte har erfarenhet av detta kan ni ju alltid skriva vad ni tror/tycker och vilket alternativ som är bäst enligt er, av dom tre jag skrev upp. [party]


   
Citera
Åtta

Jag har möjlighet att studera på distans. För mig är det skitsvårt att hålla igång och ta sig tid att faktiskt följa med i föreläsningarna. Men det beror kanske på hur disciplinerad man är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag har möjlighet att studera på distans. För mig är det skitsvårt att hålla igång och ta sig tid att faktiskt följa med i föreläsningarna. Men det beror kanske på hur disciplinerad man är.

Jo det är sant. Kan tänka mig att det blir lättare att komma efter snabbt när man inte har fasta tider och en lektion på en skola att gå till. Men jag vet med mig själv att jag tar tag i saker om jag vet att jag måste. Är det inte något sånt att dom låser kontot om man inte loggar in på en vecka? Har hört det i alla fall.


   
SvaraCitera
Åtta

issues:

Är det inte något sånt att dom låser kontot om man inte loggar in på en vecka?

Va? Nej. Det vore rätt sinnessjukt. Dessutom skulle det vara olika från universitet till universitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha okej, tyckte också det lät lite väl strängt men lika bra att fråga, man vet ju aldrig vad de har för krav på en sådan utbildning. [smile] Vilket alternativ av dom jag skrev hade du valt om du varit i mitt läge då?[crazy]


   
SvaraCitera
Åtta

issues:

Vilket alternativ av dom jag skrev hade du valt om du varit i mitt läge då?

Jag hade nog sökt alternativ 1 samtidigt som jag försökte få jobb som undersköterska. Om jag lyckades få jobb skulle jag nog göra det ett år eller så, och sedan börja plugga heltid. Annars så skulle jag börja plugga heltid på en gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej det låter bra det du skrev, tackar så mkt för svar.[smile] Kanske är det bättre att plugga eller jobba och inte göra båda på en gång då.[crazy] men är 'studera på distans' något att satsa på eller är det dumt? Tänkte mer om man inte kommer in på en utbildning nära sin bostad[cute]


   
SvaraCitera
Åtta

issues:

Kanske är det bättre att plugga eller jobba och inte göra båda på en gång då.

Beror väldigt mycket på hur jobbig utbildningen är, samt hur strukturerad man är. Jag skulle inte kunna ha ett jobb med reguljära tider samtidigt som jag pluggar.

issues:

är 'studera på distans' något att satsa på eller är det dumt?

Har du möjlighet att studera på plats så är det att föredra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Beror väldigt mycket på hur jobbig utbildningen är, samt hur strukturerad man är. Jag skulle inte kunna ha ett jobb med reguljära tider samtidigt som jag pluggar.

Jo det är klart. Tänkte faktiskt börja söka extrajobb på helger/kvällar till hösten på vårdboende och kombinera det med studierna på gymnasiet och se hur det fungerar till en början. Får ju en uppfattning då hur det är.

Åtta:

Har du möjlighet att studera på plats så är det att föredra.

okej, tack för tipsen [smile] ska tänka på det du har skrivit[smile]


   
SvaraCitera

issues:

Är det någon som har erfarenhet av att studera på distans? Hur skulle det fungera ? Nackdelar / fördelar, osv..

Det sög precis lika mycket som att plugga i skola.. Fördelar: Man slipper dra iväg, slösa för mycket tid på att transportera sig dit & hit..

Nackdelar: Det var tråkigt. Precis lika tråkigt som i öviga skolor.


   
SvaraCitera

distans suger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Det sög precis lika mycket som att plugga i skola.. Fördelar: Man slipper dra iväg, slösa för mycket tid på att transportera sig dit & hit..

Nackdelar: Det var tråkigt. Precis lika tråkigt som i öviga skolor.

framtidstron lever:

distans suger

Okej, tråkigt att antagligen distans inte är så bra som jag hade hoppats på att ngn skulle säga [n] Fast ja smidigt är det ju att kunna plugga hemma, fördela studierna som man vill och slippa ha fasta tider (tidiga morgnar som jag hatar).[cute] & man kanske skulle kunna ha tid till att jobba extra om man lägger upp tiden på ett bra sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sjuksköterskeprogrammet kan vara rätt krävande. Skulle rekommendera att du började plugga och ser hur du klarar det, och sedan bestämmer dig för huruvida du skall jobba vid sidan av eller inte :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Sjuksköterskeprogrammet kan vara rätt krävande. Skulle rekommendera att du började plugga och ser hur du klarar det, och sedan bestämmer dig för huruvida du skall jobba vid sidan av eller inte :).

Smart, så kan jag ju också göra [y][bigsmile] varför tänkte jag inte på det innan? [confused][crazy]


   
SvaraCitera