Aviseringar
Rensa alla

Studera utomlands


Ämnesstartare

Alla som studerar utomlands eller skall göra det kan väl skriva här? Diskutera olika länder, hur ansökan går till osv.

Jag skulle gärna vilja veta mer om Kanada, Australien, engelskspråkiga skolor i Frankrike, England och Skottland. Har hyfsat bra koll på USA.

Ni får även gärna tipsa om college i USA som har bra financial aid (som inte är ivies eller liknande). Berätta gärna hur ni finansierar det osv.

Ge gärna förslag på stipendier eller berätta vilka SAT Subject Test du har tagit och hur de var.


   
Citera

tror jag ska

osäker på land dock
har funderat på:
japan
tyskland
österrike
kanada

beror på vart kth har utbyten osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

beror på vart kth har utbyten osv

Mhm på tal om det, skriv gärna om det är utbyte. Jag tänkte mest att tråden riktade sig till oss som vill läsa hela utbildningen utomlands, verkar vara lättare att fixa utomlandsstudier om det är utbyte


   
SvaraCitera

Jag hade tänkt läsa utomlands, i Los Angeles om det går för sig, bara där de har vettiga filmutbildningar, inte för skådespelare då, utan de som jobbar bakom själva kameran!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

beror på vart kth har utbyten osv

vad ska du läsa på kth?

själv ska jag också läsa utomlands. tror det blir min master som jag läser i USA. vill lära känna folk i USA. tänker börja jobba där ett par år efter utbildningen.

Japan och Kanada är länder som jag också funderat på

soimpolite:

Ge gärna förslag på stipendier eller berätta vilka SAT Subject Test du har tagit och hur de var.

en kompis till mig gjorde TEOFL testet och efter det fick han jätte mkt brochyrer från olika skolor i USA. skolor som ville att han verkligen skulle komma.


   
SvaraCitera

illusion:

vad ska du läsa på kth?

civilingengör med medieteknik som inriktning

läser du där el?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Jag hade tänkt läsa utomlands, i Los Angeles om det går för sig, bara där de har vettiga filmutbildningar, inte för skådespelare då, utan de som jobbar bakom själva kameran!

Är nog jävligt dyrt, men lycka till!

illusion:

en kompis till mig gjorde TEOFL testet och efter det fick han jätte mkt brochyrer från olika skolor i USA. skolor som ville att han verkligen skulle komma.

TOEFL ska ju vara väldigt enkelt vad jag har hört så tvivlar på att det var några direkt bra skolor [shake] Min uppfattning efter att ha kollat runt är att de mer "seriösa" skolorna kräver SAT eller om skolor har kontakt med svenska ansökningsförmedlare så kan de skippa det.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Är nog jävligt dyrt, men lycka till!

Absolut, men eftersom det bäddar för att kunna jobba i ett betydligt mer högavlönat land, så är det absolut värt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Absolut, men eftersom det bäddar för att kunna jobba i ett betydligt mer högavlönat land, så är det absolut värt det.

Frågan är väl om du ens kan täcka upp det med lån. Vilken skola hade du tänkt på?


   
SvaraCitera

soimpolite:

Frågan är väl om du ens kan täcka upp det med lån. Vilken skola hade du tänkt på?

Inte bestämt mig än, men det finns en hel uppsjö, terminsavgifterna ligger på mellan 15-50 000, boende får man räkna på 2-3000 per månad och mat/kläder/övrigt lär jag inte bränna mer än en 1000 lapp om man delar bostad med andra.

Så, så dyrt blir det inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

15-50 000,

Tvivlar på att någon bra filmutbildning har en terminsavgift på 15000, så där kan det nog bli väldigt dyrt. Är tveksam till att det skulle gå ihop, men kan säkert göra om du hittar ett billigt boende. Sedan är det ju inte så enkelt att komma hem på så attraktiva utbildningar heller.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Tvivlar på att någon bra filmutbildning har en terminsavgift på 15000, så där kan det nog bli väldigt dyrt. Är tveksam till att det skulle gå ihop, men kan säkert göra om du hittar ett billigt boende. Sedan är det ju inte så enkelt att komma hem på så attraktiva utbildningar heller.

För 15000 har du en utbildning som ligger över nivån i Sverige kan jag ju säga. Ytterligare pålägg gör ju dock inte utbildningen sämre.

Att komma in på utbildningarna lär ju inte bli något problem, då jag jobbar en del med film redan nu, inklusive går ut med toppbetyg, så jag klarar mig på ett eller annat vis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

För 15000 har du en utbildning som ligger över nivån i Sverige kan jag ju säga.

Så behöver det knappast vara. Finns många bra utbildningar i Sverige. Gör inte misstaget att tro att allt är bättre i staterna.

Smörgåsmannen:

Att komma in på utbildningarna lär ju inte bli något problem, då jag jobbar en del med film redan nu, inklusive går ut med toppbetyg, så jag klarar mig på ett eller annat vis.

Och det gör nog många av de amerikaner som kommer ut på toppfilmutbildningar i USA också. Plus att de har toppresultat på SAT, är aktiva inom diverse olika saker, volonterar etc. Min poäng är bara att man kan inte direkt vara garanterad att komma in på en utbildning i USA om den är väldigt eftertraktad.


   
SvaraCitera

soimpolite:

Min poäng är bara att man kan inte direkt vara garanterad att komma in på en utbildning i USA om den är väldigt eftertraktad.

De universitet/college som jag suktar efter, tar in sina elever på TOEFL/SAT då och sedan praktiska CVn där du bevisar att du har det kreativa och kan skapa. Det är ett kviterie för dessa och bör därför minska konkurrensen märkvärt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Det är ett kviterie för dessa och bör därför minska konkurrensen märkvärt.

Om det är ett kriterie så kommer ju de andra som söker antagligen också uppfylla det. Och är det ett riktigt bra college så har de antagligen en låg application rate vilket gör att mycket handlar om tur, vilket gör att man knappast kan vara särskilt säker. Är det däremot ett average eller reach så kan det ju funka. Men det lät som att du pratade om riktigt bra skolor. Får bara uppfattningen om att du är lite väl naiv men lycka till och hör av dig när du har kommit in [wink]


   
SvaraCitera