Aviseringar
Rensa alla

Studera utomlands?!?! HJÄLP


Ämnesstartare

Jag har funderat mycket på att studera utomlands och det är ett av mina drömmar i livet då jag inte trivs särskilt mycket i Sverige. Inte för någon viss anledning mer att man vill ut och utforska världen.

Jag har inga nära och kära eller vänner som vet något om detta och hur det fungerar så skulle gärna vilja ha hjälp!

Mitt drömmål är ju Usa men det är extremt dyrt och komplicerat... Jag har lite frågor som jag skulle uppskatta om någon som vet svaret på skulle kunna svara...

1. Har du studerat/vill du studera/studerar du utomlands i så fall vart?

2. Hur väljer man den bästa skolan (Helst så billigt som möjligt)

3. Vart hittar man fakta om olika skolor samt intagningskrav?

4. Är det värt att studera utomlands?

5. Hur fungerar processen om man vill studera utomlands, papper, sjukvård osv.

6. Bostad? Hur hittar man det alternativt ska man bo på skolan?


   
Citera

Jag vill oxå studera utomlands på grund av samma anledningar som dina och har samma frågor som dina som jag villl gärna få svar på!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zainooo:

Jag vill oxå studera utomlands

Vilka land är aktuella då? 🙂


   
SvaraCitera

Beliebes:

Vilka land är aktuella då? 🙂

USA, Canada eller Australia! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zainooo:

USA, Canada eller Australia! 😀

Låter bra! 🙂


   
SvaraCitera

Beliebes:

Mitt drömmål är ju Usa

Zainooo:

USA, Canada eller Australia! 😀

Åka och studera i ett land som är mer eller mindre likadant som Sverige, men med sämre universitet (MIT, CMU, etc. undantagna) och dessutom betala enorma summor för det - woop de fucking doo!

Utlandsstudier kan onekligen vara utvecklande om man gör det i rätt land, men hur i hela fridens namn är man funtad i huvudet om ens högsta önskan är att pissa bort stora pengar på en sämre utbildning i ett land med identisk kultur?


   
SvaraCitera

I Skottland är det gratis att studera som EU-medborgare men om man vill komma in på de bättre universiteten (St. Andrews, Edinburgh, Glasgow etc.) gäller det att ha bra betyg. Men ett gymnasiesnitt på 17-18 brukar fungera om man också formulerar sin ansökan väl.

Och sedan beror det på vad du ska plugga utomlands, allting är inte bättre bara för att det är i ett annat land utan det har mycket med individuella unversitet att göra. Men som Gentlernen sade, om du inte ska söka in på de allra bästa skolorna så håll dig borta från USA och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Industrieproduktion:

håll dig borta från USA och liknande.

Jag vill studera film osv så jag tänker studera i Usa eftersom film industrin är större där och dessutom vill jag flytta dit, pengar är inget problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill också jättegärna studera utomlands! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Jag ska söka till United World College of Singapore East asia, så ja UWC i Singapore.

2. UWC är IB vilket är internationellt, öppet och prima om du vill plugga utomlands då CSN stöttar UWC men inget annat (om utbildningen finns i din hemstad)

3. Sök på vad du vill ha! Google is your new best friend, det tar inte 10 minuter. Har spenderat säkert sammanlagt 40-50timmar framför datorn med att BARA söka fakta. . . .

4. I don't know, men med tanke på att jag har säsongsdepression så anser jag det. Jag slipper självmordstankarna, svält och självskadebeteende, så det ska la bli rätt chill. Dessutom kommer man åka på roadtrips med klassen till tex. Kuala Lumpur, Thailand, Bali etc. Fett chillax.

5. Det vet jag inte än själv, än att det är komplicerat åt pipsvänshelvetet. Dock om du läser på UWC sponsrar de ett pass och antar att du är försäkrad i skolan och de hjälper dig med pappersarbete också 🙂

6. UWC är det internat som gäller. Dyrt som in i helvete. 90.000 per år går det på i Singapore. Och det får man pröjsa för själv, utbildningen med för den delen om det är i just Singapore då de endast delar ut stipendier till Singaporare. Visserligen är 90.000 inte dyrt om man jämför med en vanlig lägenhetshyra, men om man tänker på vad man kunde pröjsa för för en etta i Indien på UWC där. . .så ah. . . men boarding it is.

Utbildningen själv med boende går på 370.000 ungefär. Sen kostar alla anmälninsavgifter och sån skit säkert runt 15-20.000 till. För största chans att komma in vill man gärna söka till alla campus och det kostar typ ett par tusen per campus och sen testavgifter och massa skit. Så måste du åka till Singapore några dagar och testas i Matte, Engelska och IQ om du blir intagen på application och då kostar det runt 10.000 med flyg & hotell så det är massa onödiga avgifter på sidan om, tyvärr. Och kan räkna med att det kostar 35.000 att bara ansöka (om man kommer så långt som till tester i Singapore). Rätt kukigt system för de jävlarna som inte kommer in.

Dvs. Räkna med att 2 år utomlands kommer gå på 500-700 tusen beroende på hur flott du ska leva. Men det kostar inte mycket mindre att bo hemma för föräldrar + kommun, så ändå. Värt att sticka to da utlandet och slippa det förjävliga klimatet i Sverige.

sist men inte minns, en fet lyckospark i arslet. [y]


   
SvaraCitera

Flygaren:

Dvs. Räkna med att 2 år utomlands kommer gå på 500-700 tusen beroende på hur flott du ska leva. Men det kostar inte mycket mindre att bo hemma för föräldrar + kommun, så ändå. Värt att sticka to da utlandet och slippa det förjävliga klimatet i Sverige.

Nja, om man är dum nog att betala jättemycket pengar för en utbildning som man inte får så mycket av. Cambridge kostar ungefär 130 000 kr om året och så får man räkna med en hyra på kanske 40 000 om året. Om man kommer in kan man ofta också få stipendier. Dvs knappt 500 000 kr (inkluderat stipendier) för en kandidatexamen på ett av världens bästa universitet.


   
SvaraCitera

hatar utomlands


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Industrieproduktion:

Dvs knappt 500 000 kr (inkluderat stipendier) för en kandidatexamen på ett av världens bästa universitet.

Du kan inte jämföra gymnasium och högskola. 130.000/år är utbildningen i sig. Mina siffror där inkluderar utanför stuider också, då du antagligen kommer behöva äta, handla osv.
UWC kostar 180'000/år och då ingår kurslitteratur, dator, boende, 1 måltid, välgörenhetsresor till grannländer. etc.

Du får nog räkna med att du pröjsar en 180-200 tusen på Cambridge beroende på vad du pluggar.

Men som sagt, allt handlar om hur du väljer att leva. Hur man har råd att leva. Jag får nöja med med singaporiskt coop kaffe och nudlar, medan en annan kanske har råd att gå ut, shoppa osv. Men jag ska själv försöka hålla mig under 500.000 allt som allt då jag har pilotutbildning efteråt också [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flygaren:

IB vilket är internationellt

Går redan IB på gymnasiet här i sverige 😉 Gratis o bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beliebes:

Går redan IB på gymnasiet här i sverige 😉 Gratis o bra.

Oh [tard] haha!
Gratis är intee bra. Jag vill komma ut i världen och inte läsa för gamla på ålderdomshemmet där min mamma har jobbat de senaste tio åren.
Och hur awesome är det inte att åka till typ Malaysia och göra CAS 8)? Jag är iallafall ute efter lite äventyr and Sweden ain't gon' bring me dat.


   
SvaraCitera