Aviseringar
Rensa alla

Studiedisciplin


Ämnesstartare

Inga seriösa studiediscipliner?[sad]


   
SvaraCitera

Dream:

Inga seriösa studiediscipliner?

Mja, jag har som vision att läsa 100 sidor om dagen och det är ett konkret mål som man faktiskt kan kolla direkt ed sig själv om man gjort eller inte. Vidare är dagsplanering bra - vad skall jag göra idag? Jo, jag skall läsa i den och den boken, jag skall göra dessa uppgifter etc. Då gör man det och inget annat.

Något annat som är effektivt är att boka läserum på bibliotek (nu vet jag inte hur aktuellt detta är för dig, men har du möjlighet är det det en väldigt bra sådan) eftersom man (åtminstone jag) skulle få väldigt dåligt samvete om jag bokar ett rum för x antal timmar och sedan inte går dit. Man gör en slags tidsmässig överenskommelse med sig själv som - vid frånvaro - resulterar i ett dåligt samvete.

Eh, aningen rörigt och ostrukturerat inlägg, jag vet. Men jag tror du förstår poängen och gör du inte det är du varmt välkommen att fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Eh, aningen rörigt och ostrukturerat inlägg, jag vet. Men jag tror du förstår poängen och gör du inte det är du varmt välkommen att fråga.

Jo, jag förstår ditt inlägg. Den är väldigt bra, men hur pluggar du förövrigt? Har du någon bra inlärningsätt? Vet att alla är olika, men vill gärna veta hur du pluggar.

Ang det där med 100 sidor, hur i helsike kan du göra det? Jag har ett problem - jag ska läsa en 30-35 sidors häfte på ett främmande språk och skriva en rencension. Det är spanska. Hur gör du vid sådana situationer? Hur skulle du plugga då?

Tack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Jag har ett problem - jag ska läsa en 30-35 sidors häfte på ett främmande språk och skriva en rencension.

Bärja med att läsa igenom texten en gång, sida ett till trettiofem. Gör något annat en stund och återgå sedan till texten med en överstrykningspenna. Stryk över alla ord du inte kan. Gör något annat en stund. Sätt dig ned och slå upp alla orden och lär dig dem. Plugga in dem på det sätt som passar dig bäst. Sedan så läser du texten igen, då bär du förstå den mycket, mycket, bättre än innan :3.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Sedan så läser du texten igen, då bär du förstå den mycket, mycket, bättre än innan :3.

Tack så hemskt mycket. Ska försöka göra så[smile]


   
SvaraCitera

Dream:

Har du någon bra inlärningsätt? Vet att alla är olika, men vill gärna veta hur du pluggar.

Det beror på vad jag vill plugga in. Ofta blir det att jag nöter allt så pass många gånger så till sist sitter det där. Är det så att jag måste lära in något schematiskt, brukar jag vika ett A4-papper dubbelt (att ta ett helt papper förstör, för det blir för mycket information att försöka ta in på en gång) och sedan rita/skriva upp allt väsentligt. Detta fungerar även bra till att plugga inför gymnasieprov.

Dream:

Ang det där med 100 sidor, hur i helsike kan du göra det?

Jag sätter mig och läser, förslagsvis på biblioteket och går inte därifrån förrän de hundra sidorna är lästa.

Dream:

Jag har ett problem - jag ska läsa en 30-35 sidors häfte på ett främmande språk och skriva en rencension. Det är spanska. Hur gör du vid sådana situationer? Hur skulle du plugga då?

Hampie gav ett förträffligt svar, jag har inte läst något på utländska sedan jag slutade gymnasiet så där hade jag inte varit rätt person att svara. Annars är det samma sak när det bara gäller att försöka ta sig igenom litterartur. Man sätter sig ner, gör det man skall och går inte därifrån förrän det är gjort.

Är det mycket text att läsa igenom och som fordrar att man sitter i flera timmar skall man ju emellertid ta pauser ibland. Sträcka på sig, gå runt en stund och göra något annat i ett par minuter.


   
SvaraCitera

Jag har värdelös studiedisciplin [sad][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Tack så hemskt mycket. Ska försöka göra så

Men kom i håg att alla är olika: det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Vissa blir väldigt frustrerade när de inte kan ett ord och stör sig jättemycket på det och då kan det vara jobbigt att läsa igenom en hel text. I så fall, om du skulle vara sådan, kan man läsa igenom texten kanske sida för sida, och markera de ord man inte kan direkt, och slå upp dem, lära sig dem, och sedan läsa texten igen.

Irrelevante:

Annars är det samma sak när det bara gäller att försöka ta sig igenom litterartur. Man sätter sig ner, gör det man skall och går inte därifrån förrän det är gjort.

Precis! Ett hett tips är också små mål och små belöningar: kan vara att du har en skål med nötter/godis eller en kopp kaffe. Bestäm dig sedan för hur mycket du skall göra innan du 'tillåter dig' ta nästa nöt/klunk kaffe. Jag tycker det är ganska effektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Hur pluggar du? Vad har du för inlärningsstil?

Pluggar nästan aldrig. Skulle tippa på att jag lär mig av bilder.


   
SvaraCitera

Dream:

Vad har ni för studiedisciplin? Vill särskilt veta hur ni som har 19,00-20,0 pluggar.

Det är helt olika beroende på vad det är för ämne, men nyckelordet är: PLANERING! Om du har bra koll på när du måste göra vad, är det helt enkelt bara att se till att du verkligen gör det i tid. Det är mycket enklare än man faktiskt tror, däremot är det extremt omotiverande, och det kan ibland ta en halv dag för att tvinga sig att komma igång med vissa saker.

Men t.ex. matte/fysik/kemi (ämnen där man inte ska trycka in kunskap, utan istället bara få en god heletsbild och förståelse), är det väldigt viktigt att börja i tid. Är det någonting som man kör fast på, går detta antagligen inte att lösa på en liten stund, utan man behöver ofast stämma av det med sin lärare och därför är det viktigt att man börjar i god tid med detta, så att man har denna möjlighet.
Även om man anser sig ha förbaskat enkelt för dessa ämnen, är det bra att se till att plugga ordentligt och att planera sin inlärning. Det är viktigt att komma ihåg att för att det ska vara lätt hela vägen, måste man hela tiden se till att ha med sig väldigt bra förkunskaper.

När det kommer till vanliga "faktaprov" är väl det bästa även där att helt enkelt se till att börja i tid (när du pluggat till ett antal prov vet du ungefär hur mycket tid du behöver ha för att klara av att lära dig allting in i minsta detalj). Det bästa är väl att börja något innan man egentlige behöver, för då slipper man känna någon tidspress och om det skulle komma någonting ivägen så gör inte det särskilt mycket, man har tid att lära sig det man behöver ändå.

När det gäller alla småläxor osv (onödiga skitsaker som språklärare brukar ha en förkärlek för) är det bästa att göra dessa samma dag som du får dem. Det tar aldrig särskilt lång tid, och du slipper tänka på dem mer. Väntar man till sista kvällen blir det lätt att man gått och grämt sig över att man haft saker att göra under ett par dagar, och det är bara jobbigt. Det krävs mycket mindre arbete att helt enkelt bara sätta sig ned och göra det med en gång.

Uppsatser och liknande brukar jag börja med i riktigt god tid, och när jag anser mig klar får den ligga och "mogna" ett par dagar. När man sedan läser igenom den igen blir det enklare att optimera den (läser man en uppsats direkt efter att man har skrivit den är det i stort sett omöjligt att finna några fel). Det är även smart att be någon kompis att läsa igenom den och klaga så mycket den bara kan, för det som kompisen reagerar på kommer med största sannolikhet även din lärare att reagera på.

Inför ett stort prov anser jag ofta att det är skönt att inte behöva plugga särskilt mycket dagen innan, utan istället ser man till att man är färdig två dagar innan, så kan man ägna sista dagen åt någonting annat. Råpluggar man sent in på natten kvällen innan provet är det dömt att misslyckas - man blir stressad, och kommer genom det få svårt att lära sig, vilket leder till ännu mer stress etc.

Nu har jag skrivit en jävlans massa, hoppas du finner någonting av det användbart! Har jag inte besvarat dina frågor är du såklart välkommen att fråga mer [y]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera