Aviseringar
Rensa alla

Studieteknik


Ämnesstartare

Vilka studietekniker är mest användbara och hur lär man sig att använda dem? Har någon här faktiskt medvetet skaffat sig en studieteknik eller förändrat den de har? Berätta.


   
Citera
Ämnesstartare

Håller på att förändra min egen studieteknik just nu då jag blivit väldigt trött på den jag använt hela livet.
Egentligen, det enda jag gör är att göra tvärtemot vad jag brukar, i den mån det känns okej. Typ; Väljer muntliga uppgiter istället för skriftliga. Skriver uppsatser i annan ordning än jag brukar. Osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Har någon här faktiskt medvetet skaffat sig en studieteknik eller förändrat den de har?

Typ. Gick en kurs på 2 hp som lärde ut studieteknik. Den lärde mig speedreading, vikten av att renskriva anteckningar på datorn och att fokusera mer på helheten av kurslitteraturen, typ.

mediakatt:

Vilka studietekniker är mest användbara och hur lär man sig att använda dem?

Det beror på, olika passar till olika tillfällen [crazy] Man får la testa sig fram.

Kan faktiskt rekommendera: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127094022


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läsa med pennan i hand. Den lär väl klassa som studieteknik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Göra roliga saker samtidigt, belöna med roliga saker för varje del man gör av det tråkiga osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan inga studietekniker alls typ, när jag försöker plugga blir jag bara sömnig [shake][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Det beror på, olika passar till olika tillfällen Man får la testa sig fram.

Fast jag kan inte riktigt göra det på något bra sätt. Jag har så pass lätt för att lära mig saker att de grejer jag vanligen sysslar med inte kräver någon vettig studieteknik, så jag kan inte riktigt utvärdera resultat på ett bra sätt. Vilket fungerar nu, men eventuellt kan bli jobbigt om jag börjar ägna mig åt mer avancerade saker. Är nog främst ute efter vilken metod som är bäst när man ska lära in mycket information och dessutom komma ihåg den senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har egentligen inget att komma med då jag inte använder mig av någon utpräglad studieteknik, har rätt lätt föratt lära mig saker, så någon större vikt på studieteknik har jag inte behövt lägga. Inte än i alla fall.

Men här är något som kanske kan hjälpa dig

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=209123&page=1#7719381


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Har egentligen inget att komma med då jag inte använder mig av någon utpräglad studieteknik, har rätt lätt föratt lära mig saker, så någon större vikt på studieteknik har jag inte behövt lägga. Inte än i alla fall.

Jag med, egentligen. Jag tänker mig att jag hade skaffat mig en bra studieteknik vid det här laget om jag hade svårare för att lära mig saker.

passaro:

Men här är något som kanske kan hjälpa dig

Tack, ska kika på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag tänker mig att jag hade skaffat mig en bra studieteknik vid det här laget om jag hade svårare för att lära mig saker.

Sant.

Sedan kommer man upp i mer avancerad nivå så kommer man nog behöva någon form av studieteknik, syftar på till exempel om man skall göra kandidat och masterexamensarbeten, då det är mycket litteratur att gå genom, känns lönlöst att bara läsa och plöja genom allt. Men fungerar ju än så länge.

Angående länken så har jag svårt för en del av de olika tekniker som han skriver om, verkar så bökigt att sätta sig in i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Sedan kommer man upp i mer avancerad nivå så kommer man nog behöva någon form av studieteknik, syftar på till exempel om man skall göra kandidat och masterexamensarbeten, då det är mycket litteratur att gå genom, känns lönlöst att bara läsa och plöja genom allt.

Det är det jag också tänker, så det känns vettigt att hitta en effektiv studieteknik nu och inte när det faktiskt behövs.

passaro:

Angående länken så har jag svårt för en del av de olika tekniker som han skriver om, verkar så bökigt att sätta sig in i det.

Jag med, kände jag. Känns som att det nästan blir mer saker att komma ihåg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Är nog främst ute efter vilken metod som är bäst när man ska lära in mycket information och dessutom komma ihåg den senare.

Djupinriktad speed reading? [cute]

Alltså, att du tränar upp din lästeknik så att du kan läsa snabbare utan att förlora förståelse och tar till dig texten på ett djupinriktat, alltså att du tänker på helheten och blahblah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Alltså, att du tränar upp din lästeknik så att du kan läsa snabbare utan att förlora förståelse och tar till dig texten på ett djupinriktat, alltså att du tänker på helheten och blahblah.

Kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panikplugget lär ju vara givande.

Då man blir stressad, och under stress presterar man bättre och är mer fokuserad [rolleyes]


   
SvaraCitera

Gröna Vesslan:

Panikplugget lär ju vara givande.Då man blir stressad, och under stress presterar man bättre och är mer fokuserad

svårt att plugga in t ex 1 bok på 300 sidor med enbart panikplugg

funkar på gymnasiet/grundskolan kanske


   
SvaraCitera