Aviseringar
Rensa alla

Studieteknik


Ämnesstartare

Gröna Vesslan:

Då man blir stressad, och under stress presterar man bättre och är mer fokuserad

Det där är ju enbart delvis sant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Kan faktiskt rekommendera: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127094022

Tack älskling, den ser ut som en bok för mig. Ska läsa den nu [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Tack älskling, den ser ut som en bok för mig. Ska läsa den nu

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Alltså, att du tränar upp din lästeknik så att du kan läsa snabbare utan att förlora förståelse och tar till dig texten på ett djupinriktat, alltså att du tänker på helheten och blahblah.

coolt, det ska jag lära mig! Då kan man läsa assnabbt och känna sig assmart! som lisbeth salander!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lästeknik, hur tränar man den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

coolt, det ska jag lära mig! Då kan man läsa assnabbt och känna sig assmart! som lisbeth salander!

Eller som Dr Reid!! Image

framtidstron är död:

Lästeknik, hur tränar man den?

Speed reading, den typ vi fick lära oss, går ut på att man håller blicken mellan raderna och inte på raden. Då har hjärnan redan tagit in nästa rad man ska läsa. Och om man "hakar upp sig" så ska man bara läsa vidare, inte gå bak i texten och läsa om. och så vare något om att man inte ska läsa varje ord var för sig, utan mer se dem som grupper. typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Speed reading, den typ vi fick lära oss, går ut på att man håller blicken mellan raderna och inte på raden.

aah så man tar två rader på en gång? eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

aah så man tar två rader på en gång? eller?

nä, men. inte riktigt så. Du läser varje rad en gång, men du har blicken mellan raderna så att det undermedvetna ser nästa rad innan du har läst den!


   
SvaraCitera
Gifted

Har skrivit ihop lite studietekniktips:

http://www2.math.su.se/~per/files.php?file=Studieteknik [2009][Swe]-PAXINUM.pdf


   
SvaraCitera