Forumet - Styrketräna varje dag!

Styrketräna varje dag!

483 0 22
tja undrar om de bättre att styrketräna varje dag nu när man har tid under lovet. tex endast mage en dag( situps,benhävningar? sedan endast bröst(armhävningar), sedan armar (hantlar), sen ben osv...

tänker då att all mat som jag äter då går till den kroppsdelen därför det kanske blir effektivare än att köra 3 ggr/vecka typ halvkroppspass?

Spana också in:

Kortfattat:
Efter ett träningspass på gymmet har musklerna brytits ner och tillfälligt försvagats. Tänk dig som att du har en mur och river av översta lagret byggstenar. När du sen kommer hem, äter, sover och låter tiden gå så återhämtar sig kroppen och muren du bröt ner bygger upp sig, samt återkommer med lite extra byggstenar. Alltså går man lite plus varje gång man brytit ner och återuppbyggt musklerna. Att gymma varje dag ger inte tillräckligt mer utrymme till återhämtning, om du inte är en hejare på att veta hur du ska träna för att inte missgynna resultaten. Om du bara är en vanlig gymmare och ingen jätteinläst extremist bör du inte ge dig ut på för djupt vatten.

Det är roligt att styrketräna, men man får inte bli för ivrig. I det långa loppet vinner man mer på tålamod, struktur och att skynda långsamt, som man säger. Två vilodagar i veckan är bra riktlinje.
alex11:

.


Varje gång du utsätter din kropp för fysiska påfrestningar så blir du starkare, när man går på gym så kan det vara mer effektivt att ta slut på sig väldigt mycket under en dag och sedan vila och göra om detta. Om du inte blir trött så tränar du fel, men tjänar även då på att träna igen flera gånger.
Maverin:

starkare muskelfibrer så behövs de tröttas ut för maximal träning, eftersom det man upplever som trötthet är egentligen massor av skador på muskelfibrerna och när dessa skador repareras så blir man starkare.


Är man ute efter styrka ska man helst inte bli riktigt trött eller slutkörd. En helt annan sak när det gäller uthållighet dock.
alex11:

är det ett bevis på att man har tränat hårt om man har väldig träningsvärk i den muskelgrupp som man tränade dagen innan ?[tard]


Det är individuellt om man får träningsvärk eller inte. Jag får bara träningsvärk om jag provar på en ny övning eller inte har tränat på någon vecka medan vissa personer kan få träningsvärk efter varje träningspass