Aviseringar
Rensa alla

Super Mario är ett sexistiskt svin


Ämnesstartare

Inte själva figuren kanske men serien.

Tänk efter hur föråldrad kvinnosynen är och att spelen främst spelas av barn.

Säg att Uncharted 3 hade haft samma story som Super Mario, då hade spelet blivit sågat och anklagat för sexism. Men Super Mario kommer alltid undan.

Prinsessan Peach är ett hjälplöst våp som bara sitter och väntar på att mannen ska komma och rädda henne, och så har det varit i princip varenda Mario-spel.

Vad sänder detta för signaler till våra barn? Jo, män är starka hjältar och kvinnor har rosa klänning, blont hår och ropar på hjälp.

Varför kommer Super Mario hela tiden undan? Varför anmäls och förbjuds inte spelen?


   
Citera
Ämnesstartare

Tkr dem e roliga[no-no]


   
SvaraCitera

and you are one to talk?


   
SvaraCitera

Det är fritt fram att anmäla om det stör dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Tkr dem e roliga

Jag också. Men man kan inte blunda för sexismen.

El Guaje:

Det är fritt fram att anmäla om det stör dig.

Så sexism stör inte dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Vad sänder detta för signaler till våra barn? Jo, män är starka hjältar och kvinnor har rosa klänning, blont hår och ropar på hjälp.

är uppvuxen med mariokart och marioparty64. Vi slogs om att få vara yoshi och peach.


   
SvaraCitera

Super Mario Bros till NES är ju inspirerad av klassiska sagor där riddaren ska rädda en prinsessa från något sorts monster. De bara skruvade till det lite genom att göra hjälten en rörmokare istället. Det är meningen att du ska ta Super Mario på för stort allvar. Så typiskt PK-Sverige att folk ska se rasism och sexism i absolut ALLT.


   
SvaraCitera

oskar_det:

Så sexism stör inte dig?

Det kan det göra att en spelkaraktär bär rosa klänning och ibland behöver räddas ser jag inte riktigt som sexism som förstör barnen.


   
SvaraCitera

glömde ett "men" där såg jag nu 12 timmar senare. Kändes viktigt för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

är uppvuxen med mariokart och marioparty64

Fast nu pratar jag inte om Mario Kart och Mario Party, det är två andra serier.

pumanJessica:

Super Mario Bros till NES är ju inspirerad av klassiska sagor där riddaren ska rädda en prinsessa från något sorts monster.

Man kan inte hänvisa till sagor och komma undan med en extremt sexistisk handling. Ungefär som att vissa rasistiska Tintin-album inte kan hänvisa till att de är "gamla klassiker" för att undkomma utrensning från bokhyllorna.

pumanJessica:

Det är meningen att du ska ta Super Mario på för stort allvar.

OK, så om man lindar in det i lite humor eller lättsamhet kan man förmedla vilka sexistiska budskap som helst?

El Guaje:

spelkaraktär bär rosa klänning och ibland behöver räddas ser jag inte riktigt som sexism som förstör barnen.

Ibland? I princip varenda Mario-spel sitter Peach i Bowsers cell och ropar på hjälp, och till råga på allt verkar hon lite småkär i en fet rörmokare som är hälften så lång som hon själv.

Alltså, det blir inte mer gubbaktigt än Super Mario. Peach är hjälplös, hon är vacker, Mario är tjock och ful, han är hjälten, hon är objektet som pussar honom och tackar artigt när han räddar henne.

Hade det här varit en nyare serie hade folk reagerat helt annorlunda. Bara för att Super Mario är rotad i spelkulturen betyder det inte att serien kan komma undan med vilken sexistisk skit som helst.

Och det här handlar alltså om Super Mario-serien, inte om Mario Kart, Smash Bros. eller sportspelen... trots att det finns en del sexistiska inslag i alla dom serierna också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ogillar sådana sagor i stort, särskilt Rapunzel. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sexistiska svin [love]


   
SvaraCitera
time
 time

oskar_det:

och till råga på allt verkar hon lite småkär i en fet rörmokare som är hälften så lång som hon själv.

För det är ju inte sexistiskt att säga att kvinnor bör välja en viss typ av män, och se ner på dem som väljer att ignorera utsidan för insidans skull.

Om vi nu ska överanalysera Mario, alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Sexistiska svin [love]

Hej[cute]

Trevligt att spela Mario på förfest.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

För det är ju inte sexistiskt att säga att kvinnor bör välja en viss typ av män, och se ner på dem som väljer att ignorera utsidan för insidans skull.

Men sluta nu. Det förstår ju hur jag menar. Hon, en vacker prinsessa är förtjust i vad som ser ut att vara en fet, medelålders gubbe.

Härligt budskap till alla barn, Nintendo.


   
SvaraCitera