Aviseringar
Rensa alla

Svänghjul


Ämnesstartare

Behöver någon som är motor kunlig. Vad blir det för skilnad om jag skulle byta till ett mindre svänghjul på moppen?. Blir den starkare och piggare då?


   
Citera
Ämnesstartare

Vet ej så mycket om det men det låter ju som det iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok. men jag skulle haft en som är säker på det [shake]


   
SvaraCitera

Spin:

Behöver någon som är motor kunlig. Vad blir det för skilnad om jag skulle byta till ett mindre svänghjul på moppen?. Blir den starkare och piggare då?

Du skulle nog behöva all hjälp du kan få i skolan![tard]

[rolleyes]


   
SvaraCitera

blir väll lite skilnad iaf! dock så kan dne bli slöare i backar än tidigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

å herre gud vet du ens varför motorn har ett svänghjul.

för vänta dig ingen positiv skillnad särskilt inte om du bara har 50cc.

Massan i svänghjulet är avgörande för motorns vrid moment. Ett tyngre svänghjul ger att högre vrid moment. Om du har ett lättat svänghjul så får du lägre vrid moment men snabbare acceleration.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är ju bättre acceleration jag vill ha


   
SvaraCitera

OF 5:

Om du har ett lättat svänghjul så får du lägre vrid moment men snabbare acceleration.

var dte mig du menade? isf skrev jag väll samma sak lr hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pörr40:

var dte mig du menade? isf skrev jag väll samma sak lr hur?

va tråd skaparen jag menade. men ja när jag tänker på det så ja.

det jag egentligen vill komma fram till är att precis som 95% av alla som trimmar sina moppar så kommer även tråd skaparen att misslyckas och trimma sönder den.


   
SvaraCitera

Det e bara o lägga ner, du kommer inte märka nån skillnad.

På en bil däremot där svänghjulet väger betydligt mycket mer svarar motorn lite snabbare på gasen eftersom det blir mindre massa som ska upp i fart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]


   
SvaraCitera

OF 5:

Massan i svänghjulet är avgörande för motorns vrid moment. Ett tyngre svänghjul ger att högre vrid moment. Om du har ett lättat svänghjul så får du lägre vrid moment men snabbare acceleration.

detta är också fel så du vet [n] det är inte vridmomentet man snackar om här utan rotations kraften, vridmomentet hör till motorns förbränning och inte nått med utväxling eller annat [no-no]

men som svar på din fråga: nej du kommer nog inte känna någon skillnad, den kan möjligtvis varva bättre när du torrgasar men det blir sämre rotations kraft(du har ju mindre vikt i rörelse) så den kommer att bli svagare.

PS ett svänghjul måste lättas på ett mycket noggrant sätt för svänghjulet har små vikter på sig eller hål som ska göra att svänghjulet är perfekt balanserat och inte förstöra något på kuppen då du startar din motor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

billet:

den kan möjligtvis varva bättre när du torrgasar men det blir sämre rotations kraft(du har ju mindre vikt i rörelse) så den kommer att bli svagare.

niiice äntligen nån som kan lite fysik [bigsmile][bigsmile][bigsmile][crazy][crazy][y][y]


   
SvaraCitera

lättat svänghjul, på moped? haha att ni orkar?


   
SvaraCitera

är nog inte värt direkt


   
SvaraCitera