Aviseringar
Rensa alla

Svamp


Ämnesstartare

Jagälskar svamp och min favorit är att äta råa champinjoner.
Jag har ätit det till lunch flera dagar i rad nu men igår sa min käre far att det inte är bra att äta rå svamp....[shake]

Jag har alltid hört att råa champinjioner är ofarliga och därför glatt käkat på. [party] Men pappa sa att det tydligen kan vara jättefarligt för kroppen och särskilt levern om man äter för mycket, för tydligen innehåller svamp ämnen som kroppen inte kan bryta ner. [chocked]

Då är min fråga...är det någon som vet vad dessa ämenen kallas och är det verkligen så farligt att äta råa champinjoner?[tard]

P.S. Jag äter ganska mycket champinjoner, så det är lixom inte bara en eller 2 vi snackar om här...mer typ 10-15 stycken. [rolleyes] D.S.


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror att det i många fall kan vara avgörande med mängden man äter. Man kan ju få cancer av allt möjligt t ex, bara man äter tillräckligt mycket.


   
SvaraCitera

catch_me:

svamp

Tar ju upp mycket tungmetaller och skit. Svamp från Gävletrakten skulle man inte äta alls efter Tjernobyl...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

http://www.fof.se/tidning/2002/7/vara-giftiga-matsvampar

¨"Inte ens den odlade champinjonen är helt fri från skadliga ämnen. Att risken för cancer och skador på arvsmassan ökar hos möss som har matats med råa champinjoner framkommer i ett flertal oberoende studier. Livsmedelsverket avråder därför människor från att äta mycket champinjoner, särskilt råa."

[shake]


   
SvaraCitera

jag vill bo i en svamp
annars får jag kramp


   
SvaraCitera

trodde denna tråd skulle handla om skrev

jag blev positivt överraskad.


   
SvaraCitera

Image

Image


   
SvaraCitera

oatsreuvaue:

ser äckligt ut
va äre för stamp


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Hjärtlös:

äre för stamp

http://lastoneeating.wordpress.com/category/gardening/page/2/

de heter visst toapapperssvamp


   
SvaraCitera

oatsreuvaue:

de heter visst toapapperssvamp

mm dom ser skitäckliga ut [blush]


   
SvaraCitera