Forumet - Svamp i underlivet

Svamp i underlivet

4804 0 19
Jag undrar, vilket läkemedel är bäst?
Och, om det är någon som har köpt läkemedel utan att pratat med en läkare först? Alltså första gången? För på PEVARYL DEPOT står det såhär "Vid egenvård av svampinfektioner får Pevaryl Depot och Pevaryl Depot kombinationsförpackning
säljas receptfritt till kvinnor, som tidigare behandlats av läkare mot svamp i underlivet och som nu fått samma symtom".
Vet någon om det gäller bara dessa läkemedel eller om det är alla mot svamp? För jag vill verkligen inte gå till nån läkare. Vet någon?
Tvätta underlivet med fil, utspädd äppelcidervinäger eller citronsaft och avsluta med att smörja in dig med olivolja.

Savmp i underlivet är basisk och kroppens hud samt slemhinnor är sura. Huden har tex ett ph-värde på 4,7 och detta tvättar vi alltför ofta bort med tvål (som är basiskt) tex. Genom att bara tvätta underlivet med vatten och avsluta med att smörja med olivolja eller badda på lite citronsaft/äcv så hjälper man slemhinnorna att återhämta sig från tex mens, sex eller vatten.

Spana också in:

Sowana:

Har du köpt det utan att ha varit till en läkare?

Det är ju receptfritt, så ja...man märker ju om man har svamp, det kliar som satan helahela tiden och man får eller kan få konstiga vita klumpar i flytningarna.

Det kan ju förstås finnas könssjukdomar som ger liknande symptom, det vet jag inte så mycket om, men om du misstänker att du kan ha fått något annat än svamp så måste du ju gå till doktorn och kolla dig i vilket fall som helst.

Canesten är inga farliga grejor - då skulle det krävas recept. Du märker dessutom ganska snabbt, efter ett par dagar kanske, att besvären försvinner. Så testa det, och om det inte hjälper, så kan det nog vara en bra idé att trots allt pallra sig till sjukan.
Sowana:

Menar du att det hjälper mot svamp? Eller bara förebygger?

Både och. Eftersom svampen trivs i en basisk miljö kommer den försvinna om man tillför sura saker till den.

Sowana:

Är det farligt att använda läkemedel om det skulle visa sig att det inte var svamp?

Det är inte farligt på så sätt att du kommer bli sjuk eller liknande men det är absolut inte bra.

En liten genomgång. Svamp i underlivet finns där hela tiden, man vet inte riktigt varför det bryter ut men man tror att immunförsvaret håller svampen i schack och när immunförsvaret försvagas så tar svampen sin chans och börjar växa till sig i cellerna vilket leder till irritation och klåda.

Eftersom svampen finns i cellerna hela tiden, mer eller mindre, så är det dumt att använda läkemedeln för att svampen då kan bli resistent och upprepar man behandlingen flera gånger så kommer svampen tillslut inte att reagera alls och medicinen kommer inte fungera.

Detta gäller de receptfria medicinerna du kan hitta på Apoteket, citron, fil, olivolja och vinäger kan svampen inte bli resistent mot så OM du inte är säker på att det verkligen är svamp och inte vill gå till en läkare föreslår jag absolut att du prövar detta först, ser om det går över och om det inte gör det går du till en läkare.