Aviseringar
Rensa alla

Svara tack .. läs iaf POLIS !


Ämnesstartare

Hej
min kompis och jag var ute och gick,då plötsligt vi gick förbi ett hus (Detta var i Söndags) och då tog han upp några stenar och kastade mot ett hus , sedan sprang vi där ifrån fort som f*n. De fick tag i oss och ingen av oss erkände.rutorna krossades.Sen blev händelsen polisanmäld o skit.. väntar bara på polisen nu [cry]

så vad tycker ni jag ska säga ? ska jag säga att det var kompisen, och bli av med en vän, eller ska jag säga att det vara jag ´, och får en "prick" i registert ??


   
Citera
Ämnesstartare

stavfel bjuds extra idag ..


   
SvaraCitera

skit i o säga nåt va bara tyst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skaffa advokat.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum X/Klotter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hela grejen verkar helt meningslöst och onödigt, du borde ha stoppat honnom[no-no], om du sedan ska ta på dig skulden beror det på hur bra kompisar ni är, men som du skriver så var det ju hans fel(och lite ditt, eftersom du inte stoppa han)[confused], berätta bara sanningen, skulle jag ha gjort[sad]


   
SvaraCitera

säg som det var![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ägd!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

De fick tag i oss och ingen av oss erkände

Fyfan vad klantigt.

Riiikard:

så vad tycker ni jag ska säga ?

Ingenting som gör att du blir en äcklig jävla golare. Erkänn aldrig. Snacka ihop er.

Riiikard:

och får en "prick" i registert ??

Man hamnar i belastningsregistret har en konstapel sagt till mig. Och i ditt fall försvinner du ur den efter 5 år om jag inte minns fel, om du blir dömd det vill säga.

Problemet med advokat är att den vill att du ska frias och säkert kommer försöka få dig att skylla på kompisen. Men försök lösa det på nåt sätt. Advokat är bra för de kan upplysa dig om dina rättigheter.

Läs på nu på internet hur länge dom kan hålla dig och så vidare.

-------------

Intagande till förhör

Om du blir gripen eller intagen till förhör får du högst sitta inlåst i 6 timmar. Undantaget är:
- om du är anhållen eller häktad.
- om du kan misstänkas för ett brott (då är det högst 12 timmar som gäller).
- om du är under 15 år (då är det högst 3 respektive 6 timmar)

När de förhört dig tillräckligt, eller tiden gått ut, får du sticka direkt och de får inte utan "synnerliga skäl" tvinga dig till förhör igen inom 12 timmar.

Den som förhör dig får inte ljuga, hota, muta, tvinga eller trötta ut dig. Du har rätt till "sedvanliga måltider" och "nödig vila".

Du behöver aldrig uppge något annat än namn, personnummer och adress under förhör. För att inte göra det lättare för polisen att sätta dit dig eller dina kamrater är det alltid bäst att vara tyst under förhöret eller svara med "ingen kommentar". Det är bra att begära förhörsvittne (en kamrat, advokat eller journalist).

Anhållan, häktning och försvar

Blir du anhållen får du sitta i högst 24 timmar om det inte enligt åklagaren behövs mer tid åt utredningen (då är det högst 4 dygn som gäller). För att kunna hålla dig längre än så måste du häktas. Det kan bara hända om brottet du misstänks för kan ge fängelse.

Om du blir anhållen eller häktad, begär så snabbt som möjligt att få läsa "Lag (1976:371) om behandlingen av häktad och anhållna m.fl."

Lägg på minnet

Längst tid som de kan hålla dig instängd om du uppger namn, personnummer och adress:
- Intagande till förhör eller identifiering - 6 timmar (12 timmar i speciella fall)
- Anhållan - 24 timmar, sedan måste de begära häktning (kan förlängas till högst 4 dygn)
- Begär att få läsa Lag 1976:371 (behandlingen av häktad och anhållna m.fl.)
- I förhör, uppge bara namn, personnummer och adress och svara tex "ingen kommentar" på andra frågor!
- Kräv din rätt


   
SvaraCitera

You bettah not tell on him, maayne!
You KNOW snitchez die first right ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Onödigt.
Men ni borde skylla på varandra.
- Vem var det?
- Det var han!
- Nej, det var han!
- Nej, han!
- Neej, han!

osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuttilifruttili:

Men ni borde skylla på varandra.

I så fall ska de prata ihop sig från början och tänka igenom det jävligt noga. Leta info på nätet om sån taktik fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det bara var han som kastade så är det ju klart som fan att du ska ska låta honom ta skiten. Jävligt ovärt för dig att få skuld för något bara han varit delaktig i. Och förstår han inte det så är han ingen bra vän ändå.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Är man så jävla dum att man kastar sten på någons hus obefogat förtjänar man det straff man får[shake]


   
SvaraCitera

Shit va coolt, jag vill bli lika cool som dig.


   
SvaraCitera