Aviseringar
Rensa alla

svårt att andas djupt/gäspa


Ämnesstartare

dom senaste dagarna har det på morgonen och långt in på förmiddagen och även just nu, varit svårt att andas in djupt, vill hela tiden gäspa men det går inte, det tar liksom stopp. Känns som att jag inte får tillräckligt med luft, och så har jag ilningar längs ryggraden, kallsvettas och är lite småyr.

Håller nästan på att få lite panik, livrädd för att inte kunna andas. Är det någon som vet vad detta kan vara, om det beror på stress eller så och vad man kan göra åt det?


   
Citera

har du koll på järnvärdet.

Blir yr och känner andnöd vissa perioder, det går över när jag kommer ihåg att äta blutsaft.


   
SvaraCitera

hejsajag:

om det beror på stress eller så och vad man kan göra åt det?

Meditera/mindfulness där du har fokus på andningen. T.ex att du fokuserar på hur andningen går genom näsborrarna och fyller lungorna, när du andas ut hur känns det när de töms? Känn hur avslappnad du blir för varje andetag du tar! Låter flummigt men det är jättebra.

Lär dig att kontrollera mängden du andas in istället för att försöka andas in mycket luft.


   
SvaraCitera
mynona

Jag har inga problem med att gäspa, men däremot kan jag ha problem att andas riktigt djupt ibland. Det tar stopp innan lungorna har utvidgats precis så mycket som jag tycker att dom bör för att det bör anses vara djupandning. Varför?


   
SvaraCitera