Aviseringar
Rensa alla

Svårt att hitta någon att umgås med.


Ämnesstartare

Jag är en 17 årig kille från en förort till Göteborg. Går på ett litet gymnasium och har "isolerat" mig själv från min gamla kompisar som jag hade i högstadiet. Jag har försökt intala mig själv att jag inte behöver några kompisar utan att jag bara kan gå i skolan, komma hem kolla på tv / göra läxor och sen sova. Men det har kommit en punkt nu när jag känner mig rätt ensam och i desperat behov av att ha socialt umgänge. Däremot finner jag det svårt att hitta någon som ens har relaterade intressen som jag (ganska ovanliga intressen för att vara en 17 åring). Det finns ingen jag kan tänka mig att umgås med i skolan på fritiden eftersom vi bara är runt 30 personer i skolan, typ 10 st i min klass. Jag är väldigt blyg och har haft en depression genom högstadiet. Behöver några tips på hur man ska träffa helt nytt folk i en stad som Göteborg. Spenderar rätt mycket tid på stadsbiblioteket. Men det är väl inte precis det optimala stället att möta nytt folk på?;/ Det finns såklart mycket mer anledningar till varför det har blivit som det har blivit. Men det skulle ta en bok för att förklara allt.

PS. Jag har alltid haft mest tjejkompisar, känner att jag kan lättare prata med dom.

Vet att det finns massor med "trolls" här. Men försök vara seriös, skulle uppskatta det. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Bevänna dina klasskamrater.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kråkslott:

Bevänna dina klasskamrater.

Tack för att du läste allt. Nvm, det var det du inte gjorde...

Jag sa att mina klasskompisar är inte personer som jag kan tänka mig att umgås med på min fritid på grund av alldeles för stora skillnader i våra intressen. Om du vill att jag ska gå in mer specifikt säg till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ts vill bara bazza brudar!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

ts vill bara bazza brudar!!!!

Stämmer ej eftersom jag är bisexuell. [rolleyes]


   
SvaraCitera

[smile]

Våga Vara Rädd:

relaterade intressen som jag (ganska ovanliga intressen för att vara en 17 åring).

Är i typ samma sits. Får man fråga vad det är för intressen?

Problemet som jag ser det med att vara isolerad och mycket ensam i den här åldern är att man antagligen blir lite socialt hämmad samt kan få svårt att umgås med jämnåriga senare i livet. Jag är lika gammal som du och umgås mest med vuxna människor, kan nog säga att jag inte är intresserad av samma sak som mina jämnåriga på min skola, då jag är väldigt kulturellt inriktad och det är inte dem.

Klart att bibblan inte är världens metropol, men du kanske kan söka upp andra ställen där du kan hitta människor med samma intressen. Annars är internet en bra väg att få kontakt med människor, även fast det såklart kan hända att man inte hittar människor i sitt närområde.

Vad vill du ha ut av ditt sociala umgänge?
Vill du bara ha människor omkring dig som du kan umgås lättsamt med, vill du ut och festa eller vill du ha djupare vänskap? Om du är politiskt intresserad kan du ju söka dig till ungdomsföreningar osv.


   
SvaraCitera

har du provat att kanske sätta dig på ett fik (göteborg är ju världens fika stad) och försöka prata med närmaste person som ser intressant ut? det kanske låter naivt att tro att det ska fungera, och inte för att jag själv har provat så många gånger men vad har du att förlora? om personen ifråga inte vet vem du är kan du ju inte riktigt skämma ut dig? och du kan välja precis vad du vill berätta, männsiskan vet ju inget om dig! [smile]


   
SvaraCitera

weed


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hatsumi:

Får man fråga vad det är för intressen?

Är väldigt studieinriktad, gillar att läsa facklitteratur och filosofi. Sen älskar jag att hjälpa folk, är med som frivillig i UNICEF. Har en väldigt bred musik smak.

hatsumi:

Vad vill du ha ut av ditt sociala umgänge?

Bara kunna gå ut på stan å ta en fika å prata. Inte så speciellt. Hade en period då jag festade rätt mycket så det går la an det också. Sen så älskar jag när folk öppnar upp sig till mig, stöttar gärna mina kompisar i vått och torrt.

hatsumi:

annars är internet en bra väg att få kontakt med människor

jo jag vet, men det börjar bli lite segt att söka sig till en dator för att kunna prata med någon.


   
SvaraCitera

Gå med i någon förening som finns i Göteborg. Skaffa någon hobby som innefattar möten med andra människor (t.ex dans, warhammer, djurräddning)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Power of not knowing:

har du provat att kanske sätta dig på ett fik (göteborg är ju världens fika stad) och försöka prata med närmaste person som ser intressant ut?

Kan ju testa, men finns ju inte precis många i min ålder som sätter sig ensamma på ett fik. :/

stereo total:

Gå med i någon förening som finns i Göteborg.

Jo jag har letat efter det, men har inte hittat nått som jag tycker verkar intressant.


   
SvaraCitera

Våga Vara Rädd:

Är väldigt studieinriktad, gillar att läsa facklitteratur och filosofi. Sen älskar jag att hjälpa folk, är med som frivillig i UNICEF. Har en väldigt bred musik smak.

Ah. Vad ska jag säga? Det är klart att det finns andra som du, men frågan hur man hittar dem återstår ju. Tyvärr är ju många i den här åldern inte sådär jätteinriktade på humaniora och filosofi/vetenskap. Vill du umgås med människor i din egen ålder, eller kan du tänka dig att umgås med äldre? Det finns kanske kurser i ämnen som intresserar dig som du kan gå på vid sidan av skolan eller dylikt?

Våga Vara Rädd:

jo jag vet, men det börjar bli lite segt att söka sig till en dator för att kunna prata med någon.

Ahaha, jag vet. Det kan vara trevligt att ha en faktiskt fysisk person att prata med.

Kan inte ge dig några direkta råd. Om du planerar att plugga på universitet kan jag råda dig att vänta och hoppas på att du då hittar likasinnade. Eller som sagt, gå med i fler organisationer/politiska sällskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Våga Vara Rädd:

är med som frivillig i UNICEF.

Men ses inte ni unicefare då? Eller de kanske inte finns så många jämnåriga där?


   
SvaraCitera

Våga Vara Rädd:

Jo jag har letat efter det, men har inte hittat nått som jag tycker verkar intressant.

Vad intresserar dig då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får man fråga vilken förort? [blush]


   
SvaraCitera