Aviseringar
Rensa alla

Svart bajs


Ämnesstartare

Är det farligt om man har svart bajs borde jag göra nåt? Tacksam för svar


   
Citera
Ämnesetiketter

du kommer dö såklart vafan annars.. nä ja har inte dött av de, lugnt i gues


   
SvaraCitera

Kan vara ett tecken på att det är blod i och det finns i så fall massor av orsaker till det. Bäst att du kollar upp det om det inte försvinner på typ en vecka kanske Tumme upp


   
SvaraCitera

Du har kanske ätit för många svarta saker. Ät fler saker i olika färger, t.ex. grönsaker.

Eller oj, detta kanske är en seriös tråd... då gör du bäst i att strunta i mina råd och istället fråga en läkare.


   
SvaraCitera

Om det fortsätter bör du kolla upp det


   
SvaraCitera

Det här bör definitivt kollas upp mer noggrant. Svart avföring beror ofta på en blödning från magsäck eller tjocktarm. Efter cirka 14 timmar i matsmältningskanalen blir blodet svart istället för rött. Om blödningen uppstår i magsäck eller tidig tolvfingertarm kan blodet mixas med magsafter och får då ofta en konsistens likt svart tjära. Innan man får panik bör man fundera på om man nyligen ätit massa lakrits eller blåbär som också kan göra bajset mörkt/svart.

Källa


   
SvaraCitera
Berit

börja med att dricka mer vatten o ät mättat fett som smör och fibrer


   
SvaraCitera

Personligen så tror jag att det bara är för att du åt blåbär i lördags och igår, man brukar ofta få svart bajs när man äter blåbär och när man äter rödbetor så brukar även ens bajs och kiss kunna bli rött.
(Tänkte bara nämna det ifall om du åt rödbetor någon gång så att du inte skulle behöva göra en tråd om det.) Söt 
Men ifall om ditt bajs fortfarande är svart efter några dagar så borde du definitivt kolla upp det så att det inte är något farligt, dock tror jag att det ej är det.


   
SvaraCitera