Aviseringar
Rensa alla

Svart vs vit hiphop


Undrar varför du inte har haft ken ring som exempel på vit hiphop [crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Eller Mange Schmidt, han är cool.


   
SvaraCitera

Oj, såg nu att Ken ring inte är vit i huden. Hade missat detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Svart hiphop (Du röstade på detta alternativ)

g-funk före allt annat, mest för melodierna och rytmen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

talangen sitter inte i hudfärgen

Det sa jag aldrig heller, jag sa att det förekommer stora musikaliska skillnader. [tired]

Zsasz:

Detta, finns sjukt bra artister på båda "sidor", att göra hiphop till en svart eller vit sak är bara löjligt,

Fast det är till stor del en svart eller vit sak i många av förorterna, Necro och Ill Bill, La Coka Nostra osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Svart hiphop (Du röstade på detta alternativ)

Dina exempel på "svart hiphop" var rätt värdelösa. Eftersom majoriteten av de största pionjärerna inom hiphop är svarta så vinner dem detta lilla raskrig antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Vs

Både Aotp och Wu tang är ju svarta? Finns vita i Aotp men det är ju ändå tydligt en svart grupp.

Och i regel så är svarta bättre men det är klart det finns massa astynga vita rappare.

Bästa exemplet på Aotp [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Eftersom majoriteten av de största pionjärerna inom hiphop är svarta så vinner dem detta lilla raskrig antar jag.

Man kan ju dra ganska starka paralleller mellan uppbyggnaden av rapmusik och gammal fornnordisk skaldeskap, och om du hört rímur (vilket jag tvivlar på), så är det precis vad du hör - gamla isländska gubbar som "rappar", och det dessutom utan musik, eller genom att sitta och stampa takten (det kan vi jämföra med "beatbox" om vi så vill).

Ett annat fenomen inom hip-hopvärlden, som också lustigt nog finns representerat i den nordiska kulturen, är "battles"; dvs. att man utan förberedelser och på vers skall smäda varandra på skickligast möjliga vis inför åskådare. Det finns åtskilliga exempel på dessa "nidvisor", t.ex. så är Lokasenna i Eddan en enda uppvisning i "battle skills" från Lokes sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Finns vita i Aotp men det är ju ändå tydligt en svart grupp.

Image

Samt att Vinnie Paz grundade dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Samt att Vinnie Paz grundade dem.

Vinnie är med i Jedi mind tricks som startade det, Jedi mind tricks är inte en vit grupp då hälften är svarta ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Vinnie är med i Jedi mind tricks som startade det, Jedi mind tricks är inte en vit grupp då hälften är svarta ^^

Image

"hälften"

Din matematik är tamejfan pinsam.
Han är arab, inte svart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Din matematik är tamejfan pinsam.

Jedi Mind tricks är ju bara Vinnie och Jus Allah + Producent, lol [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Han är arab, inte svart.

Är det den nivån vi ligger på nu? [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Man kan ju dra ganska starka paralleller mellan uppbyggnaden av rapmusik och gammal fornnordisk skaldeskap

Äh, hiphop växte fram ur bluesen som kom på 1800-talet. Om någon viking nu försökte sig på att stampa takten och rimma så tror jag inte att det har så mycket med nutidens rap att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Jedi Mind tricks är ju bara Vinnie och Jus Allah + Producent, lol

Råkade ta AOTP-bild.

Semi:

Är det den nivån vi ligger på nu?

Ja, du sa att han var svart, han är det inte. Paz producerar beatsen. Dvs, det musikaliska vi jämför är ändå vit kontra svarta kulturella yttringar inom hiphopen.

Zodd:

Om någon viking nu försökte sig på att stampa takten och rimma så tror jag inte att det har så mycket med nutidens rap att göra.

Säger bara att det är ett fenomen som funnits lite överallt.


   
SvaraCitera