Aviseringar
Rensa alla

Svarta fläckar på händerna


Ämnesstartare

Tja! Idag höll vi på med metaller i kemin. När jag kom hem (precis nyss) märkte jag att jag hade små svarta fläcker (väldigt små, ca 6-7 st) på händerna! Vilken metall kan orsaka det? Jag vet att det skulle kunna vara silvernitrat, vilket är frätande. Jag får inte bort fläckarna, jag har tvättat flertal gånger. Finns det något annat som skulle kunna orsaka detta?


   
Citera

philosophyaddict:

Finns det något annat som skulle kunna orsaka detta?

Säkert.


   
SvaraCitera

Ring kemiläraren och fråga. H*n vet säkert vad det var som orsakade, om det är farligt eller ej samt hur man får bort det. Plus att läraren antagligen vill veta för att kunna förebygga att det händer igen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Ring kemiläraren och fråga. H*n vet säkert vad det var som orsakade, om det är farligt eller ej samt hur man får bort det. Plus att läraren antagligen vill veta för att kunna förebygga att det händer igen...

Han pratade om silvernitrat som var utspillt idag. Fast inte hur man får bort det.


   
SvaraCitera

philosophyaddict:

Han pratade om silvernitrat som var utspillt idag. Fast inte hur man får bort det.

Jaha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Jaha.

Att jag postar här betyder väl att jag föredrar att fråga någon annan just nu, men självklart ringer jag om jag inte får svar.


   
SvaraCitera

philosophyaddict:

Jag vet att det skulle kunna vara silvernitrat, vilket är frätande. Jag får inte bort fläckarna, jag har tvättat flertal gånger.

Men om det har frätt i huden så äre väl fan int så konstigt att 'fläckarna' inte går bort?! Eller är jag dum i huet [shake]


   
SvaraCitera

philosophyaddict:

Fast inte hur man får bort det.

Det nöts bort efter ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SpankMe:

Men om det har frätt i huden så äre väl fan int så konstigt att 'fläckarna' inte går bort?! Eller är jag dum i huet [shake]

Det är frätande, ja. Men så små mängder fräter inte på det sättet du verkar tro, vafan. Skulle det fräta på huden skulle jag fan få ont.

KamikazeTomten:

Det nöts bort efter ett tag.

Antar det, jag handtvättade precis kläder. Men det gick inte bort. ;P Fan också. Skall testa med etanol ev. aceton.


   
SvaraCitera

Men spelar roll? Det försvinner väl.


   
SvaraCitera

Spela roll? Coolt att komma till en brud/brudgum sen som frågar vad som har hänt. Då kan du säga "äh, bara lite frätande metall förra året."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Spela roll? Coolt att komma till en brud/brudgum sen som frågar vad som har hänt. Då kan du säga "äh, bara lite frätande metall förra året."

Sjukt coolt 🙂 Men det går varken bort, det gör inte heller ont, det ploppade fram på ett par minuter.


   
SvaraCitera

philosophyaddict:

Sjukt coolt 🙂 Men det går varken bort, det gör inte heller ont, det ploppade fram på ett par minuter.

Som jag sa precis över.


   
SvaraCitera

philosophyaddict:

Skall testa med etanol ev. aceton.

Så du vill förvärra fläckarna på kläderna?


   
SvaraCitera

Skrev du med penna efter det?


   
SvaraCitera