Aviseringar
Rensa alla

Svastikan, en universell symbol


Ämnesstartare

Citerar från wikipedia:

"Svastika (sanskrit lyckobringande [tecken]) eller hakkors är en typ av liksidigt kors. Det är en symbol som länge förekommit i flera olika kulturer, men har särskilt i europeiska kulturer blivit starkt belastad efter att nazisterna anammade den som sin symbol. I flera andra kulturkretsar fortsätter symbolen att användas."

"Svastikan har mångtusenåriga traditioner i delar av Asien, bland annat Indien och Japan, och är alltjämt populär där. I indisk och persisk kultur är den en uråldrig symbol för solen samt Mithra. Den förekommer som heraldiskt vapen för flera japanska adelsätter. Den används exempelvis likaså inom hinduismen och den tibetanska religionen såsom lyckotecken."

Mer svastikor på UM, tycker jag...


   
Citera
Ämnesstartare

Jag blev varnad förut då jag postade den här klassikern:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag blev varnad förut då jag postade den här klassikern:

Jag förstår inte varför du blev det. Han ser ju jättelycklig ut!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Jag förstår inte varför du blev det. Han ser ju jättelycklig ut!

Eller hur? [shake][n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jag blev varnad förut då jag postade den här klassikern:

av?


   
SvaraCitera

I ♥ 卐


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svastikan sträcker sig länge än nazi-tyskland och asien!

"In Finland the swastika was often used in traditional folk art products, as a decoration or magical symbol on textiles and wood."

Även detta från wikipedia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har även hört kopplingar till sydamerika, vet inte om detta stämmer dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

av?

Vetifan var på förra användaren så jag kan inte kolla heller men Buddah kanske vore en kvalificerad gissning... [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

"In Finland the swastika was often used in traditional folk art products, as a decoration or magical symbol on textiles and wood."

Tror till och med det finns hällristningar här i Norden med svastikor. Närmare bestämt i Danmark någonstans. Någon får gärna bekräfta eller dementera!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Vetifan var på förra användaren så jag kan inte kolla heller men Buddah kanske vore en kvalificerad gissning... [confused]

Han moddar bara i datadelen tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Har även hört kopplingar till sydamerika, vet inte om detta stämmer dock.

Som sagt, det är en universell symbol. Att faktiskt använda den i ett icke-nazistiskt (i brist på bättre ordval) sammanhang gör att vi så att säga snor den från nazisterna. Synd att inte fler inser det bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är moderator men har inte vett nog att inte ha stötande avatarer? jag är jude och jag tar anstöt


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Mer svastikor på UM, tycker jag...

Tror vi kom fram till i moddforumet att svastikor inte var tillåtna, oavsett rikting, i vare sig signaturer eller avtarer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Tror till och med det finns hällristningar här i Norden med svastikor. Närmare bestämt i Danmark någonstans. Någon får gärna bekräfta eller dementera!

Vad sägs om en dansk kam?


   
SvaraCitera