Aviseringar
Rensa alla

Svensk matte


Ämnesstartare

Jag tycker svensk matte är oförståelig. Kanske inte själva uppställningen, men frågeställningen förstår jag mig inte på. Det är inte ens alltid en fråga, bara.. meningar helt enkelt. Hur vet man vad man ska räkna?
Nu undrar du "vad är det här för knäpp människa som inte fattar nånting". Min matteundervisning är på tyska, där uppsätllningen faktiskt kan vara annourlunda, och frågeställningen innehåller faktiskt en fråga så man vet vad man räknar.

Hur vet man vad man ska räkna?
Är det bara att lösa massa uppgifter eller? Förstår ju inte ens alla begrepp, kan ju dem bara på tyska >.<


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Vad menar du? Tycker du att svensk matteundervisning använder för många eller för få frågor som bygger på ord istället för tal?
T.ex. "Pelle och Niklas målar ett staket. Pelle målar 10kvm i timmen, medan Niklas målar 60% snabbare. Hur många timmar skulle det ta dem om de hade ett 100kvm stort staket?"


   
SvaraCitera

Du kanske har en dålig bok helt enkelt.[smile]


   
SvaraCitera

Jag har då aldrig sett en mattefråga där jag inte förstår vad jag ska räkna. Vad har du fär mattebok?

tizian:

Förstår ju inte ens alla begrepp, kan ju dem bara på tyska >.<

Lär dig dem på svenska då.


   
SvaraCitera
Hando

Usch, jag har matteprov imorgon [cry]


   
SvaraCitera
Gifted

tizian:

Hur vet man vad man ska räkna?

Det är ju det som man skall lära sig: matematik i verkligheten är inte en ekvation som skall lösas, eller ett fint uppställt tal. Det svåra är faktiskt att tolka verkligheten och göra om det till ett matematiskt problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vad menar du? Tycker du att svensk matteundervisning använder för många eller för få frågor som bygger på ord istället för tal?

Alltså, min matteundervisning sker på tyska. Har bara haft nån enstaka lektion på svenska.

Testosterone:

Jag har då aldrig sett en mattefråga där jag inte förstår vad jag ska räkna. Vad har du fär mattebok?

En tysk.

Testosterone:

Lär dig dem på svenska då.

Finns det ordbok eller? Jag har ett svenskt mattelexikon, men det hjälper inte här.

Maskrus:

Du kanske har en dålig bok helt enkelt.

Har ju ingen svensk bok, så det är inte problemet. Vi har då och då fått göra svenska uppgifter och jag har skrivit ett svenskt prov.

Gifted:

Det är ju det som man skall lära sig: matematik i verkligheten är inte en ekvation som skall lösas, eller ett fint uppställt tal. Det svåra är faktiskt att tolka verkligheten och göra om det till ett matematiskt problem.

Det har jag problem med 😛 Inte på tyska, då förstår jag frågeställningen och kan lista ut hur man ska räkna, på svenska blir det plötsligt väldigt svårt. Då kan man tänka sig att översätta allting i huvet, men det funkar inte riktigt.


   
SvaraCitera
Åtta

tizian:

Alltså, min matteundervisning sker på tyska. Har bara haft nån enstaka lektion på svenska.

Jag hade all min gymnasiematte på engelska. Det har inte hindrat mig speciellt mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag hade all min gymnasiematte på engelska. Det har inte hindrat mig speciellt mycket.

Ok. Men att ha den på svenska kommer att hindra mig.
Jag kanske ska förklara mitt läge.
All min matteundervisning har varit på tyska, sedan första klass. Jag har aldrig lärt mig några svenska begrepp, enbart tyska. Eftersom jag vill byta till ett svenskt gymnasium efter nian, kommer jag få problem på mattelektionerna just för att jag inte kommer förstå varken frågeställningen eller begreppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Det är ju det som man skall lära sig: matematik i verkligheten är inte en ekvation som skall lösas, eller ett fint uppställt tal. Det svåra är faktiskt att tolka verkligheten och göra om det till ett matematiskt problem.

Yepp, exakt! (om man inte vill bli teoretisk matematiker liksom... och det är inte så många som vill bli).

Det som är synd med svensk matte är att nästan alla tal i varje sektion är typ likadana. Det behövs klurigare uppgifter - uppgifter som hjälper en förstå matten, och inte bara kunna få fram lösningen till talet.


   
SvaraCitera
Gifted

myspip:

Det behövs klurigare uppgifter - uppgifter som hjälper en förstå matten, och inte bara kunna få fram lösningen till talet.

Definitivt!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera