Aviseringar
Rensa alla

Svensk patriotism


Ämnesstartare

Finns det några fler svenska patrioter där ute, jag tycker det verkar mest vara "vänster människor" på den här sidan, Själv är jag väldigt stolt över sverige och allt vi har


   
Citera

Jag har en patriotisk ådra då jag tycker mycket med Sverige är, om än pissdåligt, åtminstone inte skitdåligt, som större delen av resten av världen. Ironiskt ger ju hardkårpatrioter och nationalister sig fan på att det som är bra ska avvecklas och, följdriktigt, pissas på.


   
SvaraCitera

Obs: Inget i svenska språket särskrivs.


   
SvaraCitera

Bara när det är hockey.


   
SvaraCitera
mynona

Vänsterideal utesluter alltså patriotism? 

Jag är vänstermänniska och Sverige innehåller mycket som tillfredställer vänsterns ideal, därmed tycker jag bra om Sverige och vill hellre bo här än på de flesta andra platser i världen. 

"Patriotism" associerar jag dock med fördummad nationalism och krystat pompös amerikansk krigsretorik. Som individualist kan jag inte känna mig stolt över något jag inte har någon del i själv, så stolt är fel ord i sammanhanget. Jag beundrar och tycker om mycket med Sverige, vi har här uppnått en högre nivå inom vänsterns ideal än på de flesta andra platser i världen, men begreppet stolt är fel i sammanhanget för mig och smakar nationalistismens kollektivistiska syn på människan som en del av sitt folk och sina förfäder snarare än en individ. Nationalism ligger för mig på en lägre intelligensmässig nivå eftersom den synvinkeln fördummar och förenklar så mycket, och patriotism kan lätt glida över i det. Ord som "älskar" och "stolt" används för mig i fel sammanhang om man använder det om sitt land, det är ett överdrivet språkbruk. Men om man med patriot menar en person som identifierar sig med sitt land, tycker att det landet har förverkligat mest av de ideal man själv har, delar det mesta av de åsikter som råder här, och ser att det är det kanske bästa landet att bo i, så är jag patriot. 

Det ironiska är, att det är just de som kallar sig patrioter och nationalister som oftast klagar på Sveriges värderingar - det kallas "pk" - och vill avskaffa just de vänsterideal som gör att jag som vänstermänniska är just "patriot". 

Det är inte konstigt för en vänstermänniska att älska Sverige, i så fall känns det snarare konstigt för en nationalist att göra det, med tanke på hur mycket de motsätter sig allt som är Sveriges allmänt vedertagna ideal och värderingar och därför blivit pk. 


   
SvaraCitera