Aviseringar
Rensa alla

Svenska


Ämnesstartare

Kan kunskaperna i svenska försvinna med åren?
(typ om man sitter på forum och inte orkar skriva ordentligt?)
Eller är det för att jag är king på Tyska och Engelska så svenskan itne "får plats"?

Vad jag skrev till en kompis nyss ; ja e fett dåligt humor idag.
Jag ser också att det är fel, men att jag ens kom på ranken att skriva så skrämmer mig[shake]

BARA SÅ NI VET SÅ ÄR JAG HELSVENSK (lite skånsk med det är också sverige SÅDETSÅ!)


   
Citera
Ämnesstartare

precis, jag hittade stavfel.

majsoo:

itne

inte*

majsoo:

ranken

tanken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majsoo:

Kan kunskaperna i svenska försvinna med åren?

De är ju rätt dalande redan.

Men helt ärligt skrev jag extremt dåligt när jag var 13-14 FAST jag kunde skriva perfekt svenska.. Mognadsgrej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

13-14

jag är faktist 16[y]

Men vadå, så det bara kom tillbaka sen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majsoo:

jag är faktist 16[y]

jojo, men du kan väl uttrycka dig ändå? alltså, man skriver ju annorlunda beroende på vad man gör. när jag skrev uppsatser så skriver jag "rätt" men annars kan jag skita i att skriva ex stor bokstav.

majsoo:

Men vadå, så det bara kom tillbaka sen?

jag mognade och började skriva ordentligt bara [y]

fast jag hade en kompis som skrev likadant när hon skrev uppsatser som på internet. det såg jävligt fel ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

jojo, men du kan väl uttrycka dig ändå?

Jag kan ju om jag anstränger mig. Men egentligen borde det inte va ngt problem alls att bara skriva ordentligt hela tiden.
Såå jobbigt borde det inte vara att trcka ner två tangenter extra istället för att skriva nån konstig förkortning som ingen 50+ fattar[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majsoo:

Jag kan ju om jag anstränger mig. Men egentligen borde det inte va ngt problem alls att bara skriva ordentligt hela tiden.

Nää, egentligen inte. Just därför försöker jag avvänja all mysko förkortningar. Jag använde mkt ofta, försökt sluta med sånt ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag försöker att skriva ordentligt även på MSN och dyl.


   
SvaraCitera

Det handlar om självförtroende och engagemang för min del iaf. När jag var omotiverad för ett tag sen så sög jag på att skriva formellt. Nu när jag är motiverad igen kan jag skriva väldigt bra. Så förmågan kan nog komma och gå.

Det var dock mkt pinsamt en ggn när jag skulle skriva en tenta och hade skrivit "lr" och "o" på vissa ställen utan att tänka på det.

Men i detta forum, och på msn, så passar sig ju det språket bättre än formellt språk. Det gäller att kunna växla mellan dessa bara =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dörrhandtaget:

Det gäller att kunna växla mellan dessa bara =)

japp 🙂 men sen är det ju som du säger, ibland kommer det in lite fel ord på fel ställen.[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt efterblivet att ditt modersmål (om det nu är det) blir sämre med tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Rätt efterblivet att ditt modersmål (om det nu är det) blir sämre med tiden.

Japp modersmål är det[bigsmile] Jag vet de e konstigt :S Kan skylla på kompisar att dom pratar dåligt och det smittar av sig?[smile] btw, dom flesta av mina kompisar e åxå svenska^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Jag försöker att skriva ordentligt även på MSN och dyl.

Jag har börjar nu[y]


   
SvaraCitera

majsoo:

Jag har börjar nu

Det är bra. Men testa att läsa väldigt mycket också! Det är nog det bästa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hannajkl:

Men testa att läsa väldigt mycket också!

hihi du ska veta vad jag läser[tard]


   
SvaraCitera