Aviseringar
Rensa alla

Svenska B- insändare


Ämnesstartare

Jag har fått i uppgift att skriva en insändare om valfritt ämne och undrar om någon har lust att rätta den/ge tips på vad jag kan förbättra, både vad gäller språket, innehållet och strukturen. Den kommer här:

RESPEKTERA VARANDRA PÅ TÅGEN!

På grund av arbetet med Citybanan har SL reducerat pendeltågstrafiken mellan Jakobsberg och Stockholm central i höst. Den glesa trafiken har i sin tur lett till omfattande trängsel, särskilt under rusningstid på morgonen. Vid sådana tillfällen är det lätt hänt att folk blir irriterade på varandra och ger sneda blickar eller slänger ut en och annan bitter kommentar. När tågen är överfulla och alla passagerare står packade som sardiner i vagnarna, ter sig minsta lilla rörelse provocerande.
Häromdagen möttes jag exempelvis av en rad djupa suckar, då jag tog lite för lång tid på mig att flytta min väska, som stod i vägen för dem som skulle kliva av tåget. Jag är fullt medveten om att man inte ska blockera utgångarna, men nu gällde det endast några sekunders väntan. Besitter folk verkligen så lite tålamod?
Ett annat exempel är människor som knuffas och puttas för att få en plats på tåget, innan de avstigande ens hunnit ta sig ut. Rimligen har de flesta inte som avsikt att reta upp någon annan, fastän deras beteenden och kroppspråk pekar på det motsatta.Vi sitter nämligen alla i samma båt och vill inget annat än att komma fram till skolan eller arbetet i tid. Emellertid handlar det här inte bara om att man är trött och stressad på morgnarna, utan också bristande respekt för sina medmänniskor.
Det är dags för alla resenärer att inse att man inte kan bete sig hur illa som helst mot varandra.
Snälla passagerare, håll era missnöjda kommentarer och suckar för er själva. De leder bara till en sämre miljö på tågen och förvärrar den redan plågsamma resan. Om varje person kunde ha i åtanke att respektera de andra resenärerna, skulle vi tillsammans kunna bidra till en behagligare tågmiljö och inte minst, en bättre start på dagen.

Tack på förhand!


   
Citera

Hjälp, somnade efter ett par rader. Du får skriva en insändare om vad som helst och du väljer att skriva om SL och dess passagerare? [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, kanske inte det roligaste ämnet (kom inte på något annat), men min lärare tyckte det var en bra idé. Vad tycker du om insändaren i övrigt (bortsett från det "tråkiga" ämnet...)


   
SvaraCitera