Aviseringar
Rensa alla

Svenska B Nationella prov del B 17 november


Ämnesstartare

Har Nationella prov i svenska imorgon och har ingen aning om vad vi ska göra pga sjukdom. Skulle vara grymt tacksam ifall någon kunde förklara vad vi ska göra samt vad jag kan öva på för att förbättra mina chanser.


   
Citera

Del B låter skumt
Men ska du ha samma som mig är det en fyra timmar lång period att skriva en text på.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Stenras:

Skulle vara grymt tacksam ifall någon kunde förklara vad vi ska göra samt vad jag kan öva på för att förbättra mina chanser.

Hur lite vet du? Har du häftet etc? Det är nio uppgifter man har att välja mellan, nio olika sätt att skriva någon typ av uppsats (tex. utredande, debatterande, essä, blogginlägg, krönika, artikel etc). I uppgiften står det ett ämne. Du ska referera till en eller flera av texterna i häftet.

Etc, etc.

Har det också imorgon. [sad]


   
SvaraCitera

bra att du är ute i god tid


   
SvaraCitera

Kviq:

nio

Har hört att det är åtta! [surprised]
Men vår lärare är sämst så han har säkert fel.


   
SvaraCitera

Ska också ha det imorn.Viktigt att kunna/tänka på:
- Källhänvisning
- Skillnaderna mellan de olika texttyperna t.ex. essä, krönika, debattartikel,inlägg osv. Du kommer att få välja en uppgift av nio möjliga att skriva om och då skriva en essä eller krönika osv.
- Inledningen, strukturen, innehållet, avslutning och använda ett avancerat & varierat språk.

Årets ämne är Språkets makt och möjligheter, du har inte fått det häftet eller?


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

sötnos:

Har hört att det är åtta! [surprised]

Olika från år till år, tror jag. Brukar vara nio har jag för mig. Kan minnas fel. [cute]


   
SvaraCitera

sötnos:

Men ska du ha samma som mig är det en fyra timmar lång period att skriva en text på.

Det är väl 5 timmar man har på sig? Har i alla fall vi. [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har det också imorgon [n]


   
SvaraCitera

Pendulum:

Det är väl 5 timmar man har på sig? Har i alla fall vi.

Nej men när du säger det så är det ju fem. Från 9 till 14.


   
SvaraCitera

sötnos:

Nej men när du säger det så är det ju fem. Från 9 till 14.

Aha, vi har från 8-13, så ingen sovmorgon här inte. [sad]


   
SvaraCitera

Uppsatsdelen på svenska B var ju kul [sad]


   
SvaraCitera

Pendulum:

Aha, vi har från 8-13, så ingen sovmorgon här inte.

Vi har ingen lunch. [sad] Meningen att man ska få ta med sig godis. Men tydligen så tänkte dem inte på att det finns folk som inte äter godis......... [no-no]


   
SvaraCitera

sötnos:

Meningen att man ska få ta med sig godis. Men tydligen så tänkte dem inte på att det finns folk som inte äter godi

ta med macka/mackor!!!


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

mack

yeeeaaahhhh[cool]


   
SvaraCitera