Aviseringar
Rensa alla

Svenska dialekter?!?! HJÄLP


Ämnesstartare

Funderade idag på att det finns sjukt många olika dialekter i vårt land.. Ja menar, kommer du från tex Visby pratar du på ett speciellt sätt om man jämför med en person som kommer från Göteborg. Stockholm, Halmstad, Norrköping, Lund, Kiruna, Luleå, Umeå, Sundsvall och en massa andra städer och en massa olika dialekter... jag fattar inte hur det har blivit så... nån som har nå vettigt svar på varför det finns olika dialekter? Vilken dialekt anser ni att ni själva har??

Tror jag skulle beskriva min som nån blandning av ???? asså jag har ingen anning


   
Citera
Exner

Samma sak som varför det finns olika språk, men med mindre skillnader.


   
SvaraCitera

Precis, handlade om att folk var lite obildade förr. Dom kanske inte visste ordet på en sak och kom då på med ett eget ord, vissa är låneord och vissa är härmningar, som tex skånskans, småländskan , halländskans och blekingemålets icke rullande R kommer ifrån franskan, finare människor i sverige tog efter franskans R och sedan kom det ut till bönderna. Där jag kommer ifrån,  Västergötland östdel, Dvs, Borås , Falköping, Skövde-bygderna så har man en rätt udda blandning av ett rullande R i början av ordet, men ett skorrande R mitt i eller i slutet.

Här är ett bra exempel av boråsdialekt: 

 Norra sverige har ju såklart en känning av finskan, medans syd har från tyskland, frankrike.
Göteborg tror dom har sitt ifrån skottland, Hörs på dom övertydliga R-en med en släng från Bohusländskans i:ande, och Bohusländskan har mycket med norskan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merixè:
Precis, handlade om att folk var lite obildade förr. Dom kanske inte visste ordet på en sak och kom då på med ett eget ord, vissa är låneord och vissa är härmningar, som tex skånskans, småländskan , halländskans och blekingemålets icke rullande R kommer ifrån franskan, finare människor i sverige tog efter franskans R och sedan kom det ut till bönderna. Där jag kommer ifrån,  Västergötland östdel, Dvs, Borås , Falköping, Skövde-bygderna så har man en rätt udda blandning av ett rullande R i början av ordet, men ett skorrande R mitt i eller i slutet.

Här är ett bra exempel av boråsdialekt: 

 Norra sverige har ju såklart en känning av finskan, medans syd har från tyskland, frankrike.
Göteborg tror dom har sitt ifrån skottland, Hörs på dom övertydliga R-en med en släng från Bohusländskans i:ande, och Bohusländskan har mycket med norskan. 

bra svar 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kikade på dessa videodelar en gång, förklarar kanske inte direkt varför, men istället för dom stora dialekterna.


   
SvaraCitera
reben

fredrik lindström gjorde ju några serier för länge sen om dialekter som jag tkte va bra. finns på youtube.

jag pratar skånska de e fett snykt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
fredrik lindström gjorde ju några serier för länge sen om dialekter som jag tkte va bra. finns på youtube.

jag pratar skånska de e fett snykt

Det är dom jag länkade ovan juh Söt


   
SvaraCitera
reben

Xuzkie:

Det är dom jag länkade ovan juh Söt

aha :$


   
SvaraCitera
Exner

merixè: Precis, handlade om att folk var lite obildade förr. Dom kanske inte visste ordet på en sak och kom då på med ett eget ord

Whut, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha 3:20 Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera

Beror väl på att man levde ganska isolerat förut och därför utvecklades språket olika på olika ställen


   
SvaraCitera
Exner

Kalle97:
Beror väl på att man levde ganska isolerat förut och därför utvecklades språket olika på olika ställen

Ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

göteborgska änna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
haha 3:20 Hjärta

Usch!! 


   
SvaraCitera