Aviseringar
Rensa alla

Svenska killar som är feminister - hur tänker ni ?


Czar
 Czar
Ämnesstartare

Precis, varför är ni fotfarande feminister när kvinnor i Sverige har redan bra, eller jag menar att ni vill förbättra situationen för kvinnan än vad det är.

Ni vet att "feminism" betyder princip inte jämställdhet.


   
Citera

för att är man inte feminist hatar man alla kvinnor, vet du väl?


   
SvaraCitera
Czar
 Czar
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

för att är man inte feminist hatar man alla kvinnor, vet du väl?

Det är inte så menar. Jag menar att det brukar finnas män, som hjälper/medverkar i feministiska organisationer.

jag tror att inte att man hatar kvinnor om man inte är feminist.


   
SvaraCitera

Czar:

Ni vet att "feminism" betyder princip inte jämställdhet.

[love]

Vi har det bättre än kvinnor i många andra länder, ja. Men vi har det fortfarande inte lika "bra" som männen i många avseenden, så därför behövs feminismen och equalismen fortfarande.


   
SvaraCitera

Czar:

jag tror att inte att man hatar kvinnor om man inte är feminist.

men då stödjer man ju patriarkatet o vill fortsätta förtrycka kvinnor[shake]


   
SvaraCitera

Tänker mer: Varför inte vara feminist medan vi fortfarande bor i ett patriarkalt samhälle? Det handlar väl om politisk övertygelse, att man helt enkelt inte tycker det är speciellt okej med förtryck av kvinnor.


   
SvaraCitera

Jag är feminist för att Sverige inte är ett jämställt land, även om år av kvinnokamp gjort att vi ligger före en hel del andra länder i utvecklingen. Du kan se det genom att t.ex. kolla på lönegapet mellan män och kvinnor, skillnader i vilken anställningsform och anställningstrygghet man får, sexuellt våld och övergrepp, m.m.

Jag tycker inte kvinnor ska ha mer makt än män eller något sådant som vissa verkar tro att feminism handlar om (det vore ju ganska korkat när jag själv är man) och jag skiter i om bolagsstyrelserna är kvoterade eller inte. För mig handlar det mer om de skillnaderna som idag finns mellan män och kvinnor inom arbetarklassen och som splittrar upp oss. Vi arbetare måste hålla ihop, se till våra gemensamma intressen och ta hand om varandra. Ojämlikhet och hierarkier splittrar oss och skapar konflikter.


   
SvaraCitera

Grejen är inte att kvinnan inte skulle ligga i underkant någonstans. För det gör dem, kanske inte i den mån feminister vill ge sken av, men det existerar ett par områden. Dessa ser såklart även en del män mer då media väljer att uppmärksamma det på ett helt annat vis än de orättvisor som drabbar dem själva.

Väldigt mycket utav det feminister vill påvisa är att det förekommer strukturer som påverkar samhället i stort. Där en särskilt mentalitet hos män ger upphov till diverse trender som kvinnofrid, sexuella övergrepp. Saker som är mer konspiratoriska än vad de är konkreta.

Män å andra sidan särbehandlas på ett flertal punkter annorlunda i vår lagstiftning. Innan var vi tvungna att göra lumpen, det finns diverse statliga bidrag som endast kan ges ut till kvinnor, och män har i stort sett ingenting att säga till om när det kommer till frågor kring barn. Alltså liknande saker som äldre generationers feminister kunnat jobba väck genom decennier av kamp.

Dagens feminister har knappast missat att det ser ut på det här viset. De bryr sig inte om dem bara. Och de som å andra sidan gör det kallar sig mycket riktigt inte för feminister utan för något annat.

De flesta medelålders män avskyr dock feminismen. Och de som inte gör det lever i någon form utav illusion, eller rör sig i finare kretsar där man av tradition rättar sig i ledet.


   
SvaraCitera

Rudolf kügersmatter:

det finns diverse statliga bidrag som endast kan ges ut till kvinnor, och män har i stort sett ingenting att säga till om när det kommer till frågor kring barn.

Och på vilket vis är det dåligt?


   
SvaraCitera

Gir love Waffles:

Och på vilket vis är det dåligt?

Det första eller andra exemplet?

Ja om du inte är för jämlikhet mellan könen så är det nog inte så tokigt. Men för oss andra är bristerna uppenbara. Män särbehandlas här negativt. Uppenbar diskriminering.


   
SvaraCitera

Vita Kränkta Män

Ofta Etniskt Svenska Mitt I Livet


   
SvaraCitera

Rudolf kügersmatter:

Det första eller andra exemplet?

Båda?

Rudolf kügersmatter:

Ja om du inte är för jämlikhet mellan könen så är det nog inte så tokigt. Men för oss andra är bristerna uppenbara. Män särbehandlas här negativt. Uppenbar diskriminering.

Så, i ett system där kvinnor inte tjänar lika mycket så ska dom inte ha möjlighet att kunna få bidrag för att jämna ut det?

Sedan finns det ganska goda anledningar till att kvinnor har rätt att bestämma över barnen mer, speciellt angående abort då barn i det stadiet i praktiken är en förlängning av deras kroppar, har inte kvinnor lika stor rätt till sina kroppar som män?

Jag är väl egentligen inte så påläst om vad det är för lagar eller bidrag du syftar på och hur de fungerar men jag kan verkligen inte se hur det är män som blir särbehandlade negativt bara för att kvinnor blir särbehandlade positivt.


   
SvaraCitera

Ursäkta mig pojken, men är du dum i huvudet eller gör du dig till? Om man inte är feminist så vet man itne vad det innebär, eller så är man dum i huvudet.


   
SvaraCitera

isola:

Men vi har det fortfarande inte lika "bra" som männen i många avseenden

På många sätt har männen det sämre än kvinnor och vi diskrimineras på minst lika många sätt. Det är exempelvis svårare för oss att få jobb på dagis och andra jobb som har med barn att göra pga pedofilmisstänk. Men skillnaden är att män inte bryr sig lika mycket och därför finns inget framgångsrikt maskulinistparti.


   
SvaraCitera

Fabregas:

På många sätt har männen det sämre än kvinnor och vi diskrimineras på minst lika många sätt. Det är exempelvis svårare för oss att få jobb på dagis och andra jobb som har med barn att göra pga pedofilmisstänk. Men skillnaden är att män inte bryr sig lika mycket och därför finns inget framgångsrikt maskulinistparti.

Alltså, finns det någon undersökning som kan du kan luta dig på när du skriver att män inte anställs som dagisfröknar? Eller är det kanske att det i första hand är kvinnor som har relevanta utbildningar? Nä, det kan det nog inte vara, det är kvinnofolket som sprider rykten och lögner, det är dom som tar mitt jobb på dagiset!


   
SvaraCitera