Aviseringar
Rensa alla

Svenska låter inte likadant, udda och orginella folk?


Ämnesstartare

mullis711:

varför inte prata ren rikssvenska utan upp och nergångar på rösten samt inga förkortningar?

Fy vad tråkigt det skulle vara om alla pratade ren rikssvenska.
Tycker det är roligt med olika dialekter. Och folk som har en dialekt som är svår att förstå (te.x älvdalskan som är extrem) brukar anstränga sig när de pratar med människor som de vet inte skulle förstå dem annars. [smile]

Sen om du fortfarande inte förstår kanske kan bero på hur bra du faktiskt lyssnar på personen ifråga? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förkortningar är däremot hemskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linda9604:

Fy vad tråkigt det skulle vara om alla pratade ren rikssvenska.
Tycker det är roligt med olika dialekter.

Håller med, men när "nytt" folk kommer kan man kanske prata mer förståligt och inte med stadens lokala ordförråd?

Linda9604:

Sen om du fortfarande inte förstår kanske kan bero på hur bra du faktiskt lyssnar på personen ifråga?

Flera har sagt att jag är en bra lyssnare, säger inte mycket själv så det är inge problem med att höra dem [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Det visar att nationer är skitsnack och att länder bara administrativa ytor

Okej du får tolka det som du vill. Det är bara fakta att det bor en viss mängd i Norrland jag hittar inte på, därför har jag förståelse för dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kallas för dialekter och är inget som är unikt för svenskan. Anledningen till att vi kanske (inget som går att bekräfta) har fler dialekter än andra folk är för att Sverige är stort arealmässigt kombinerat med ett historiskt lågt befolkningsantal som skapat stora avstånd mellan populationer vilket möjliggjort att avvarter inom språket har uppstått.


   
SvaraCitera
Lounge

e väll inte så jävla lätt att stänga av sin dialekt ellö

sedan tror jag att folk ifrån dalarna har en viss racism mot rikssvenska så de skulle hellre DÖÖÖ än att prata på så vis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Det kallas för dialekter och är inget som är unikt för svenskan. Anledningen till att vi kanske (inget som går att bekräfta) har fler dialekter än andra folk är för att Sverige är stort arealmässigt kombinerat med ett historiskt lågt befolkningsantal som skapat stora avstånd mellan populationer vilket möjliggjort att avvarter inom språket har uppstått.

Jag vet att det finns dialekter i Sverige, och precis som du säger har det uppstått pga stora ytor mellan folket. Det förklarar fortfarande inte varför folk struntar i att anpassa sig efter individen i de folkrikaste delarna av Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Okej du får tolka det som du vill. Det är bara fakta att det bor en viss mängd i Norrland jag hittar inte på, därför har jag förståelse för dem

Du förstår inte min poäng tror jag, både du en dalkulla från Mora och en påg från Brösarp är Svenskar på pappret men det är olika kulturer inom ett land, på så sätt är det ingen nationalstat utan en administrativ yta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

sedan tror jag att folk ifrån dalarna har en viss racism mot rikssvenska så de skulle hellre DÖÖÖ än att prata på så vis

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Håller med, men när "nytt" folk kommer kan man kanske prata mer förståligt och inte med stadens lokala ordförråd?

Hur ska dem veta att du inte är därifrån då innan dem börjar prata med dig?
Är du i deras stad så antar ju dem såklart att du är därifrån.
Sen om dem märker att du inte förstår dem så får man ju hoppas att dem pratar "normalt" då [y]

mullis711:

Flera har sagt att jag är en bra lyssnare, säger inte mycket själv så det är inge problem med att höra dem

Det tvivlar jag inte på [smile] men menade väl kanske mer att man inte alltid orkar koncentrera sig till 100% på vad den andre säger. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

sedan tror jag att folk ifrån dalarna har en viss racism mot rikssvenska så de skulle hellre DÖÖÖ än att prata på så vis

Haha så sant..folk ifrån Dalarna är väldigt stolta över sin dialekt!
Alla jag hitills träffat iaf [wink]


   
SvaraCitera
Lounge

Linda9604:

Haha så sant..folk ifrån Dalarna är väldigt stolta över sin dialekt!
Alla jag hitills träffat iaf [wink]

mmmm 😛 sedan att de inte har någon anledning att vara det är väll en annan femma.. men det behöver man ju inte säga till d =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mullis711:

Jag vet att det finns dialekter i Sverige, och precis som du säger har det uppstått pga stora ytor mellan folket. Det förklarar fortfarande inte varför folk struntar i att anpassa sig efter individen i de folkrikaste delarna av Sverige.

Lite svårt att se varför man ska göra det heller. Dialekter är en del utav sin identitet. För mig känns det avlägset att kasta väck mitt sätt att tala bara för att folk som bor långt bort från mig och min vardag ska förstå vad jag säger. Känns som att det är utomstående som vill få kontakt med mig så har jag ett visst företräde. Lite elitiska storstadsfasoner över dig [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:

Lite svårt att se varför man ska göra det heller. Dialekter är en del utav sin identitet. För mig känns det avlägset att kasta väck mitt sätt att tala bara för att folk som bor långt bort från mig och min vardag ska förstå vad jag säger. Känns som att det är utomstående som vill få kontakt med mig så har jag ett visst företräde. Lite elitiska storstadsfasoner över dig

Men vad säger du?! Elitiska fasoner? Bara för att jag vill att alla ska förstå varandra, de underlättar kommunikation så ingen känner sig utpekad pga deras talesätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

mmmm 😛 sedan att de inte har någon anledning att vara det är väll en annan femma.. men det behöver man ju inte säga till d =)

fan säger du?


   
SvaraCitera