Aviseringar
Rensa alla

Svenska "fel" du stör dig på!


Ämnesstartare

En liten tråd där vi kan samla allt vi stör oss på när det gäller svenska språket. Inte så seriös tråd [cool]

Jag kan börja med några:

plural-s! JAG HATAR PLURAL-S I SVENSKAN! Man ska inte säga "videos" för fler än en video! Man ska inte säga "sambos"! Jag blir bara gaaaal på sånt här.

é!!! När folk skriver é när det egentligen inte borde vara det. Typ kvalité för kvalitet, utséende för utseende. Und so weiter.

Fortsätt!


   
Citera
Ämnesstartare

"svenska "fel""


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm. Jag fattar inte?

Det kunde ju i och för sig ha skrivits "svenskafel" men det var inte så jag menade. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de dem
särskrivningar
folk som inte använder versal eller punkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

kvalité för kvalitet

Fast det kan stavas på båda sätten.. "Kvalité" kommer från franskan och "kvalitet" kommer från tyskan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Fast det kan stavas på båda sätten.. "Kvalité" kommer från franskan och "kvalitet" kommer från tyskan.

Du hjärtlöse! Du har en poäng. Men jag tycker det ser så fult ut. Dessutom går det inte att skriva "kvalitésäkra" direkt. Och jag förstår inte varför man ska säga kvalité när alla andra ord som är formade på samma sätt har -tet istället för -té: kvantitet, universitet, abnormitet, normalitet, normativitet...

Jag har alltid, dock, trott att stavningen kvalité är fel. Men jag slog just upp det och det fanns visst [blush] som en sidostavning till kvalitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

"svenska "fel""

"svenska 'fel'"

stör mig lite på felaktig de/dem-användning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Jag har alltid, dock, trott att stavningen kvalité är fel. Men jag slog just upp det och det fanns visst [blush] som en sidostavning till kvalitet.

Bra att du lärde dig något nytt idag då! [wink]

För övrigt så tycker jag inte om när meningen "Jag är större än du." skrivs som "Jag är större en dig."


   
SvaraCitera
ohjens

Schism:

stör mig lite på felaktig de/dem-användning

håller med. uschusch. hur svårt kan det vara haha


   
SvaraCitera

Stör mig brutalt mycket på personer som skriver fel på de och dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag håller med, dem som inte kan skilja på 'de' och 'dem' är bland dem jobbigaste.

Dold text: heh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stör mig nog mest på särskrivningar


   
SvaraCitera

Stör mig på när folk ej böjer han/hon till honom/henne.
Stör mig även när folk inte kan använda "denna" och "detta" ordentligt. De skriver:

Denna tråden.
Denna boken.
Detta äpplet.
Detta ordet.

När det borde vara:
Den här tråden. Denna tråd.
Den här boken. Denna bok.
Det här äpplet. Detta äpple.
Det här ordet. Detta ord.

Ggghh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gråter inombords tårar av blod varje gång jag ser stavningen "juh" för ordet ju. Varför krångla till det med ett extra h? DET SER FÖRJÄVLIGT ILLA UT!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sär skrivningar[mad]


   
SvaraCitera