Aviseringar
Rensa alla

Svenska tjejer.... Klonade?


Ämnesstartare

Jag undarar helt enkelt vad det är för fel på svenska tjejer. Jag har bott utomlands ett år och blev lite chockad efter att ha tillbringat några dagar i Stockholm, för jag märkte snabbt att alla tjejer här ser exakt likadana ut. Om jag ser en till modehora i en svart läderjacka, upprullade chinos, vita seglarskor och en sliten axelremsväska kommer jag att flippa ur, hyra en mikrofon, ställa mig mitt på Sergels torg och skrika ut "Vadfan är ert problem? Vill ni se ut som blonderade kloner? Vad hände med er invidivualitet? Er självrespekt?". Jag har tre frågor: 1. (till tjejer som diggar den här outfiten) Är ni medvetna om att ni klär er ungefär lika individalistiskt om arbetare i Maos Kina? 2. Varför gör ni det? 3. (till killar) Tänder ni på den här enformigheten?


   
Citera
Ämnesstartare

du kommer inte så långt med en mikrofon, du behöver någon form av förstärkare/högtalare också. bara ett tips.

samt, konformism är festligt.


   
SvaraCitera

enigmatic:

Om jag ser en till modehora i en svart läderjacka, upprullade chinos, vita seglarskor och en sliten axelremsväska kommer jag att flippa ur

[bigsmile]
Det är ju så jävla sant. Ej att förglömma är knuten på huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stör mig också satans mycket på det. fattar inte vad som driver en människa till att vara sådan modeslav. det äcklar mig med hela den här shopping som intresse-trenden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka bry sig om den gråa skalan.


   
SvaraCitera

Man ska väll se ut som man vill se ut? tyvär går många efter vad som är inne istället [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller hur?! :S Alltså TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visst, det är okej att använda den jävla slitna väskan om man nu gillar den, men att sen komplettera med chinos och en jävla skinjacka blir bara för mycket.. Det är verkligen sjukt irriterande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

du kommer inte så långt med en mikrofon, du behöver någon form av förstärkare/högtalare också. bara ett tips.

Tack. Ska ha det i åtanke.

mörknäs:

konformism är festligt.

Konformism är snoozeville. Måste vara bland det tråkigaste som finns.

Tilda1988:

stör mig också satans mycket på det. fattar inte vad som driver en människa till att vara sådan modeslav. det äcklar mig med hela den här shopping som intresse-trenden.

Shopping som intresse är förvisso lite hjärndött, men det är inte det jag undrar över. Folk tycker om att shoppa överallt i världen; det som är unikt för Sverige är att alla tjejer verkar få någon sorts bizarr kick av att köpa exakt samma sak. Jag kan förstå att man är intresserad av kläder, för det är ett av många sätt att uttrycka sin personlighet; jag kan förstå varför man vill köpa dyra och hypade modeprylar, för det är ett sätt att markera social status; vad jag inte kan fatta är varför man går till H&M och köper exakt samma grejer som alla ens polare, för det är ett jävligt effektivt sätt att radera sin individualitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enigmatic:

Konformism är snoozeville. Måste vara bland det tråkigaste som finns.

nej, människor som whinar om saker är det tråkigaste som finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enigmatic:

Shopping som intresse är förvisso lite hjärndött, men det är inte det jag undrar över. Folk tycker om att shoppa överallt i världen; det som är unikt för Sverige är att alla tjejer verkar få någon sorts bizarr kick av att köpa exakt samma sak.

sverige är ett mycket mer modemedvetet land än många andra länder (enligt min erfarenhet). t.ex. när jag var i tyskland var de enda moderiktigt klädda utlänningar, ofta svenskar. men sverige har inte alltid varit så, t.ex. för typ 10 - 15 år sen var man inte helt körd bara för att man inte hade rätt stil. men sen typ år 2000 och framåt har det bara gått utför. konsumtionshysterin har nått overkliga höjder, och dessutom finns det starka krafter inom media som propagerar för en livsstil där man följer trender. tror också att hollywoodidealet har stort inflytande. tjejer sitter och glor på top model och gossip girl och tror att man måste se ut så för att bli omtyckt.

enigmatic:

vad jag inte kan fatta är varför man går till H&M och köper exakt samma grejer som alla ens polare, för det är ett jävligt effektivt sätt att radera sin individualitet.

människan är ett flockdjur. att markera grupptillhörighet är också viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är chinos?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

nej, människor som whinar om saker är det tråkigaste som finns.

Men släng dig i väggen! Man måste kunna uttrycka en kritisk åsikt utan att klassas som tråkig. Om ingen tänkte kritiskt skulle det demokratiska samhället kollapsa, eller nåt.

Tilda1988:

sverige är ett mycket mer modemedvetet land än många andra länder

Jag skulle också säga att Sverige är smärtsamt modemedvetet, men det är inte värre än i säg NYC, där jag tillbringat en hel del tid, eller ett antal andra länder i Europa. I NYC är tjejer också besatta av trender och shopping, men de köper färgglada och/eller extravaganta grejer som gör att de sticker ut i klart större utstäckning. Här verkar tjejer mest shoppa för att passa in.

Tilda1988:

människan är ett flockdjur. att markera grupptillhörighet är också viktigt.

Japp. Jag tror det är här svaret ligger. Frågar är bara om grupptillhörighet är viktigare i Sverige än i andra länder och isf varför. Jag undrar också hur det kombineras med viljan att vara unik och speciell som också känns rätt framträdande i dagens samhälle.

Dåren:

vad är chinos?

http://chinos.se/


   
SvaraCitera

enigmatic:

(till killar) Tänder ni på den här enformigheten?

Gillar inte att alla ser ut som blonda fjortis horor. 🙁

Men jag skulle tycka det vore bra om alla människor alltid hade på sig exakt likadana ordentliga uniformer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Men jag skulle tycka det vore bra om alla människor alltid hade på sig exakt likadana ordentliga uniformer.

Här kommer nu det obligatoriska VARFÖR?


   
SvaraCitera